پولدارشو:
وبسایت ها با در نظر داشتن اهداف مختلفی طراحی میشوند؛ گاهی صرفا فروش کالاها مد نظر مدیریت یک سایت است و گاهی سودآوری بالا عمده تمرکز گردانندگان وبسایتی را تشکیل میدهد، اما نکته ی جالب توجه این است که طبق گزارش KissMetrics (وبسایتی که تحقیقاتی درباره ی کسب و کار و نحوه ی رسیدن به موفقیت انجام می دهد) ۹۶ درصد بازدید کنندهها به قصد خرید از سایت ها دیدن نمیکنند. حالا برای بیشتر کردن درصد خریداران سایت چه باید کرد؟
راههای زیادی برای بیشتر کردن سودآوری وبسایتتان وجود دارد اما ۱۰ مورد موثر آن در زیر آورده شدهاست:
- مزایای محصولتان را به خوبی توصیف کنید
اکثر فروشندههای وبسایت به جای توصیف مزایا و منافع محصول، خود آن را توصیف میکنند. بدتر از آن فروشندههایی هستند که توضیح مختصری دربارهی محصولشان می نویسند. با توصیف بیشتر محصول، ذهن مصرف کننده خود را در حال استفاده کردن آن می بیند و احتمال خریدتان بالاتر میرود.
توصیف باید حرفهای باشد. مثلا برای توصیف یخچال به جای «سرعت خنک کنندگی بالایی دارد» از جملهی «غذاها را به سرعت خنک میکند تا به باکتریها فرصت رشد را ندهد» استفاده کنید. مردم باید به محصول شما احساس نیاز کنند تا آن را بخرند.
- طرز استفاده محصول را بگویید
شاید با گذاشتن عکسی از محصول نتوانید طرز استفادهی آن را نشان دهید. از این رو حتما شرح آن را بنویسید. مثلا اگر شما فروشندهی کتابهای الکترونیکی هستید و قصد دارید کتابی با عنوان «نحوه ی ایجاد تجارت الکترونیک از پایه» را معرفی کنید، به جای «شامل طرحهایی است که شما می توانید در کسب و کارتان استفاده کنید» از جمله ی «با خواندن هر صفحه ی این کتاب به طور روزانه در کمتر از یک ماه، طرحی روشن برای ایجاد کسب و کارتان خواهید داشت» استفاده کنید.
- نظرخواهی کنید
در تحقیقی نشان داده شده که بیش از ۸۸ درصد مشتری ها به نظرات آنلاین اعتماد میکنند. بازدیدکنندهها با خواندن نظرات مثبت و منفی نوشته شده در وبسایت با احساس نویسندهی نظر ارتباط برقرار کرده و به شما اعتماد میکنند. خوب است گاهی با توجه به مناسبتهایی که پیش رو دارید (مانند سالگرد تاسیس و…) ویدئویی از نظرات بازدیدکنندهها بسازید و در معرض نمایش قرار دهید.
- با پیامهای هدفمند به مشتریها نزدیکتر شوید
اگر میخواهید پیامتان قدرتمند و مرتبط باشد به دو چیز نیاز دارید: اول اینکه مشتری هدف خود را مشخص کنید. دوم آن را به مشتری برسانید.
برخی از سخنرانانبه هنگام معرفی محصول گستره ی زیادی از مشتریها را مورد هدف قرار میدهند و به تصورشان بیشترین استفاده را از زمان بردهاند. درحالیکه هر مشتری تخصص و زبان خاص خود را دارد. از این رو با شناخت مشتری و نیازهایش میتوانید از واژگان بیشتر، رسمیتر و تخصصیتر برای حرفهایها و از واژگان عامه پسند، غیر رسمی و آسان برای عموم مردم استفاده کنید تا بتوانید سودآوری سایتتان را بیشتر کنید.
- محصولتان را با تصویر توصیف کنید
از آنجایی که قویترین حس انسان بینایی اوست، از توصیفاتی استفاده کنید که به همراه تصاویر هستند.
اگر محصول شما پیچیده است می توانید ویدئویی درست کنید که در آن فردی در حال استفاده کردن محصول است یا برای فروش نرم افزار، دموی آن را پیشنهاد دهید. با این کار مزایای محصولتان را به مشتری نشان می دهید و باعث میشوید که چشم از آن برندارد.
- راههای ارتباطی زیادی برقرار کنید
- وبسایت را ارزشمند کنید
اگر می خواهید مشتریهای تان بیشتر به سایت شما سر بزنند باید چیز با ارزشی به آنها ارائه کنید. می توانید نکاتی درباره ی خرید بهتر ارائه دهید یا به همراه کالایی که می فروشید کالای دیگری به عنوان هدیه تقدیم کنید. این به خلاقیت و بودجه ی شما ربط دارد. اما کاری کنید که وقتی بازدیدکننده از وبسایت تان می رود احساس بهتری داشته حتی اگر فقط یک نکته از شما یاد گرفته باشد.
- برگشتن را آسان کنید
معمولا وبگردها خیلی صبور نیستند و زمانی که از سایتی دیدن می کنند اگر در چند کلیک اول به آنچه که میخواهند نرسند آن را بسته و فراموش میکنند.
مراحل خرید و ثبت اطلاعات را تا می توانید ساده و کم کنید تا مشتری از دادن آن همه اطلاعات خسته نشود. در صورت امکان میتوانید گزینه ی عضویت را قرار دهید تا اطلاعات مشتری در آنجا ثبت شده و دیگر لزومی به نوشتن دوبارهی اطلاعات نباشد.
- با ضمانت کردن اعتماد مشتری را جلب کنید
ضمانت کالاهای عرضه شده را به طور مشخص بنویسید و قبل از اینکه مشتری از شما درخواست کند اعتماد او را به خوبی جلب کنید زیرا مشتریهای مردد یا خجالتی در همه جا وجود دارند. این افراد تا زمانی که از ضمانت تان مطمئن نشوند خرید نمی کنند.
- راههای درآمدزای جایگزین فروش را نیز امتحان کنید
اگر همچنان فروشتان به آن میزانی نیست که مورد دلخواهتان باشد، می توانید از فروش فضای تبلیغاتی سایت یا ایجاد لینکهای وابسته برای دریافت کمیسیون حاصل از فروش استفاده کنید.
با یک تیر چند نشان بزنید
می توانید با ساخت یک ویدئو چند مورد اول که در بالا ذکر شده را با هم ترکیب کنید. برند تان را تعریف و منفعت آن را توصیف کنید. چنین ویدئویی می تواند همه ی اطلاعات مورد نیاز مشتری را به او بدهد.
منبع: