گپ و گفت با کسی که خودش استاد پرسش و پاسخ است و با خیلی از چهره های مطرح به گفت و گو نشسته، سخت است! محمد سلوکی مدتی است در وادی اجرا حضور کمرنگتری دارد، چون ترجیح میدهد بیشتر زمانش را در شرکت مشاوره مدیریتیاش بگذراند. برای مصاحبه با این مجری محبوب به استیج برنامهی باغ رمضان رفتیم، برنامهای که در ماه رمضان روی آنتن میرفت و تهیهکنندگیاش را هم خود سلوکی بر عهده داشت. گفت و گو با محمد سلوکی چهره جدیدی از او را به نمایش میگذارد، کسی که شغلش مشاوره است و بهترین ایدهها را برای کار میدهد. شغلی که شما هم اگر دارای خلاقیت و ایده پردازی باشید، راحت میتوانید از عهدهاش برآیید.
کار پوشاک از جنس من نبود
محمد سلوکی از آن دست هنرمندانی است که وقتی تصمیم گرفت شغل دومی داشته باشد، مانند خیلیهای دیگر سراغ کار پوشاک رفت اما به قول خودش بعد از چند ماه با شکست روبه رو شد و مسیرش را عوض کرد:«زمانی که تصمیم گرفتم یک شغل دیگر را دنبال کنم تا در کنار مجریگری بتوانم روی درآمد آن هم حساب کنم، با برادرم مهدی رفتیم سراغ کار پوشاک و با گرفتن مغازه کارمان را شروع کردیم. چند ماه بیشتر طول نکشید که ما با شکست مالی روبه رو شدیم و کلا قید این کار را زدیم. زمانی که این اتفاق افتاد فهمیدیم که این کار از جنس ما نیست و برای موفقیت لازم است دنبال شغلی باشیم که با ما همخوانی داشته باشد. هرکسی برای انتخاب کار باید سراغ علایق و استعداد های ذاتی اش برود. کار پوشاک جنس من نبود و نتوانستم موفقیتی در آن کسب کنم.»
موسسهی مشاورهی مدیریت
محمد سلوکی بعد از تحقیق و بررسی و پایان تحصیلات آکادمیک در دانشگاه، تصمیم گرفت وارد کار خاصی شود،کاری که از جنس خودش باشد و با روحیاتش سازگاری داشته باشد: « بالاخره بعد از مدتی تحقیق، شرکتی راه انداختیم که در آن به شرکتها و موسسات مشاوره ی مدیریتی بدهیم. به طور واضحتر اگر بخواهم توضیح دهم کار ما این است که برنامه و استراتژیهای خاصی در اختیار ارگان ها و موسسات فرهنگی و غیر فرهنگی قرار بدهیم تا افراد بتوانند بر اساس آن به اهداف خود برسند.
سازمانهای مختلف یک قدم قبل از حرکت کردن برای انجام کارهای تبلیغاتی، به ما مراجعه میکنند. اهدافی که به دنبالش هستند را توضیح میدهند و امکاناتی که در اختیار دارند را برای ما شرح میدهند. بعد از صحبتهای آنها نوبت می رسد به ما و اینکه شروع کنیم به بررسی فضاهای معرفی شده و اهدافی که آن سازمان دارد و بعد در اتاق مشاورهمان برایشان خلق ایده و برنامهریزی میکنیم و در اختیارشان قرار میدهیم تا بتوانند به هدفی که دارند برسند.»
کارآفرینی از جنسی دیگر
سلوکی برای رسیدن به اهدافی که در سر داشت، تیمی از متخصصان و مشاوران امور فرهنگی و اجتماعی تشکیل داد، اما تعداد نیروهای او فقط به همین تیمی که دارد منتهی نمی شود و او در کنار این تیم تخصصی، در نقطه ی انجام و پیاده کردن برنامهها از نیروهای خارج از شرکت هم استفاده میکند:« من اینجا علاوه بر شرکتی که برای خودم راه انداختهام، دست به نوعی کارآفرینی هم زدهام، چون از ابتدا هم دلم میخواست کارآفرینی کنم.البته مدل کارآفرینی من با آن چیزی که مردم در عرف میشناسند، کمی فرق دارد. کار ما به این شکل است که بعد از گرفتن سفارش و برنامهریزی، در مرحله ی اجرا نیاز به نیروهای کاری داریم که به ما کمک کنند. از نویسنده و فیلمساز گرفته تا چاپخانه و … همگی میتوانند در پروژههای ما سهیم باشند، در پروژههایی که ما برعهده میگیریم، نیروی کارمان بسته به نوع سفارش، کم و زیاد میشوند. در بعضی سفارشها از ده نفر و در برخی دیگر از پنجاه نفر استفاده میکنیم. طبیعتا در کنار نیروهای اصلی، نیروهای خدماتی و راننده و… هم کنارمان مشغول کار میشوند و به شکل غیر مستقیم با ما درارتباط هستند. بزرگ ترین هدف من کار آفرینی است و تمام سعیام را میکنم که برای گروهی کارآفرینی کنم. »
مراحل کار
توضیحاتی که محمد سلوکی دربارهی کارش میدهد وقتی روی کاغذ میآید، به نظر حسابی ساده است اما واقعیت چیز دیگری است و وارد شدن به کار مشاورهی مدیریتی سختیهای خاص خودش را دارد:« ما به عنوان مشاور فرهنگی زمانی که وارد کار می شویم از ارگان سفارش دهنده یک سری جزییات درخواست میکنیم که اسکلت کار ما را تشکیل میدهد. بعد از آن شروع میکنیم به کار کردن روی دادهها و در آن زمینه تحقیق میکنیم.
برای کار تحقیق، با افراد و کارمندان مختلف سازمان، مصاحبههای متفاوتی انجام میدهیم، مبلغ پول و امکاناتی که برای این کار اختصاص دادهاند را میسنجیم و بعد از اینکه اطلاعات لازم را به دست آوردیم، در اتاق فکرمان ایده و پیشنهادها را مطرح میکنیم و در نهایت برنامه و استراتژی مشخصی را تعیین میکنیم و در اختیار سازمان سفارش دهنده قرار میدهیم. این برنامه از انواع کاتالوگ و کتاب و فیلم شروع میشود و به جلسات، دید و بازدیدها و ورک شاپینگ های متفاوت و … میرسد.»
اهل کار تکراری نیست
محمد خان از موفقیت صد در صدیای که تیمش به دست آوردهاند میگوید و رمز این موفقیت را دوری از تکرار عنوان میکند:«رمز موفقیت در کار مشاوره و راهنمایی کردن، تکراری نبودن است. برنامهها و پیشنهادات ما در هرکاری متفاوت است و هر ایده و نقشهای که داریم فقط یک بار در یک سازمان خاص جواب میدهد. مثلا اگر در سازمانی دید و بازدید افراد سرشناس جوابگو بود، نباید همان کار را در ارگان دیگری تکرار کنیم. بزرگترین تلاشی که مشاورها میتوانند برای موفقیت در کارشان انجام بدهند این است که ایدههایشان تکراری نباشد. ایدههای تکراری و دستمالی شده شاید به ظاهر خوب باشند اما در نهایت با شکست روبه رو میشوند. نسخهی که در شهرو ادارهای موفق بوده محال ممکن است در شهر و اداره دیگری جواب ندهد.»
تفکر کاریتان را تغییر بدهید!
محمد سلوکی مشاور خوبی است و درحوزه ی فرهنگ کسب و کار از تجربه بالایی برخوردار است.از سلوکی می خواهم به عنوان مشاور مدیریتی که در کارش موفق است، مخاطبان کسب و کار را راهنمایی کرده و برای شروع کار های متفاوت اطلاعاتی در اختیارشان قرار دهد.
«بزرگ ترین مشکل در حوزه ی کسب و کار کشور ما، فرهنگ اشتباهی است که جا افتاده است.
همه به دنبال این هستند که دولت یا شخص پولداری کسب و کاری را راه بیندازد و بقیه را استخدام کند و در ازای زمان کاری خاصی،حقوق مشخصی در آخر ماه به آنها بدهند، در حالی که این شکل از کسب و کار در حوزه ی اقتصادی جهان کاملا رد می شود. دنیای اقتصاد جدید حکم می کند بر اساس توانایی ها و استعدادها قدم در راه کار مشخصی گذاشته، به دنبال جذب همکار یا شریک باشیم. در این چنین شرایطی، فضا کاملا رقابتی است و هرکس شرایط بهتری داشته باشد برای شراکت بهترین گزینه است.
در فرهنگ جدید اقتصادی باید دنبال جواب این سئوا ل باشیم که چه کسی با چه کارها و پیشنهاداتی می تواند به بارور کردن پول های روی زمین مانده کمک کند. توصیه ی من به مخاطبان مجله این است که استعدادهایشان را بشناسند و با کمترین داشته ها روی آن کار کنند تا نتیجه بگیرند. همه نباید کارمند باشند! بهتر است این تفکر قدیمی را کنار گذاشته و برای ساختن آینده از کمترین داشته ها بهترین استفاده را بکنند.»
محمد سلوکی در کنار کار اجرا و مشاوره، گاهی هم سر از دنیای تهیهکنندگی در میآورد چون او بچهی تلویزیون است و کار کردن در آن وادی برایش بسیار لذتبخش است. در روزهای پایانی ماه رمضان در پشت صحنهی برنامهی باغ رمضان محمد سلوکی را دیدیم و سری هم به دنیای تهیه کنندگی زدیم و از او خواستیم تا دربارهی زیر و بم کار تهیه کنندگی برایمان توضیحاتی بدهد:«در حوزه ی تهیهکنندگی بیشتر از هر کاری باید دنبال شناخت و معرفی استعدادهای جدید و جوان باشیم، خودم هم در این حیطه بیشتر دنبال استعدادیابی هستم چون خود من هم حاصل کشف چندین سال پیش کسانی مثل آقای حسن زاده هستم که به واسطه ی برنامه« نیمرخ» نه تنها من که خیلی از کارگردانان، بازیگران، مجریان و دکوراتورها و … را کشف کردند. اگر تهیهکننده کار بلد باشد و به دیگران میدان بدهد و به کسانی که به آن کار علاقمند هستند اعتماد کند، قطعا خیلی زود در کارش به موفقیت میرسد.
خیلی از دوستان در زمینه ی آموزش اجرا به من پیشنهاد همکاری دادهاند امامن به آموزش اجرا معتقد نیستم!درست است که هر کسی برای ورود به کار اجرا باید دورههای کوتاهی در رابطه با بازیگری را بگذراند و روی نحوهی بیان اجرا و…کار کند اما در کنار تمام اینها، باید علاقه و خواستن وجود داشته باشد.
اگر شما قصد ورود به این حیطه را داشته باشید و همهی کلاسها و دورهها را بگذرانید اما این کار را از ته دلتان نخواهید مطمئنا به نتجهای که مد نظرتان است نمیرسید.
اگر دوست دارید وارد کار تهیهکنندگی شوید، بهتر است نکاتی را در خصوص سود آن به شما بگویم. اگر به دنبال سود مالی و موفقیت هستید، باید بتوانید اسپانسری قوی جذب کنید، با این کار، سود کار نه تنها عالی که فوق العاده میشود. تهیهکنندگی با بودجهی صدا سیما کمی سخت است چون بودجهی محدودی در اختیار تهیهکننده قرار میگیرد و باید با همان بودجه همه چیز را به بهترین شکل کنترل کند. اما در حالت کلی اگر بخواهم در خصوص درآمد این کار صحبت کنم، باید بگویم سودتان میلیونی است و تقریبا همپای یک مدیر عالی رتبه میتوانید کسب درآمد کنید.
منبع
مژده باقری در همشهری سرنخ