اصول مهم کسب و کار از ۴ غول دنیای تجارت

پولدارشو:

ه نظر شما برای اصول تجارت، ارزش نصیحت راننده تاکسی که هیچوقت یک کسب و کاری راه اندازی نکرده بیشتر است؟ یا تاجران و کارآفرینان تاثیرگذار بین المللی؟

بدون کمترین شک و شبه ای، شما اگر بخواهید نصیحت یک نفر را گوش کنید، نصیحت کسی که تجربه ای از کاری که میخواهید انجام دهید را دارد انتخاب میکنید.

در دنیای کارآفرینی، قانون نانوشت ای وجود دارد با عنوان «به کارآفرینان دیگر کمک کن» که طبق این قانون شما بدون درخواست هیچ پول یا خدماتی، به کارآفرینانی که میتوانید کمک می‌کنید و و آنها هم اگر بتوانند به شما کمک می‌کنند.

اگر وارد دنیای کارافرینی و تجارت شده باشید، احتمال دارد با این اصل آشنا شده باشید.
افرادی از سر راه میرسند که بدون درخواست هیچ پولی کاری برای شما انجام میدهند یا به قول معروف «گره از کارتان باز میکنند» این ها فرشته نیستند… کارآفرین واقعی هستند.

کافیست یک سری به دانشگاه کارآفرینی بزنید تا لیستی از بزرگترین کارآفرینان را ببینید که بدون درخواست هیچ پولی به دانشگاه های مختلف میروند و به جوانانی که میخواهند کسب و کاری راه اندازی کنند کمک میکنند، توصیه و نصحیت میکنند.

از آنجایی که وقتی بیمار شوید، برای توصیه درمانی نزد پزشک میروید، در کسب و کارتان هم وقتی به مشکل برمیخورید یا میخواهید رشد کنید باید نزد کارآفرینان و تاجران بزرگ بروید.

ما در این مقاله ۴ کارآفرین، سرمایه گذار و تاجر بزرگ یا به غول معروف «غول تجارت» را انتخاب کرده ایم تا مهم ترین نصیحت آنها را در زمینه کسب و کار و تجارت بخوانید :

  • بیل گیتس، موسس شرکت مایکروسافت و ثروتمندترین فرد دنیا
  • وارن بافت، تاثیرگذارترین سرمایه گذار قرن بیستم و سومین فرد ثروتمند دنیا
  • کارول اسلیم، قطب اقتصادی مکزیکی،سرمایه گذار و ثروتمندترین فرد دنیا بین سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳
  • آمانسیو ارتگا، دومین فرد ثروتمند دنیا، قطب اقتصادی اسپانیایی مدیر موسس فروشگاه های زنجیره ای ZARA

این افراد هرکدام، قطب اقتصادی تجارت در دنیا هستند. آنها بازی را تعیین میکنند و قوانین جدید بازی را قانونگذاری میکنند. شما در این مقاله اهمیت ارتباطات (بیل گیتس)، سرعت (آمانسیو ارتگا)، میکرو مدیریت (وارن بافت) و رقابت (کارول اسلیم) میخوانید.

بیل گیتس / روابط قدرتمند بسازید و فضاهای خالی را پر کنید
بیل گیتس برخلاف باور عموم، فرد مغرور و خودخواهی نیست. کافیست زندگینامه و تاریخچه کسب و کارش را بخوانید تا ببینید چطور همیشه به کمک یک شرکت بزرگ تر رفته و به کمک آن شرکت بزرگ تر شرکت خودش را هم رشد داده است.

از زمانی که مایکروسافت راه اندازی شد، گیتس به یکی از همکاران شرکت بزرگ MITS و بعدا Digital Research رفت. او به این شرکت ها کمک کرد بزرگ تر شوند و این شرکت های بزرگ هم به مایکروسافت کمک کردند.

موفقیت بیل گیتس از همان ابتدا بر پایه توسعه روابط هوشمندانه بنا شد.
کاری که گیتس در آن یک استاد مثال زدنی است، پیدا کردن گپ یا فضای خالی، نیاز یک شرکت و پر کردن آن فضای خالی جهت رشد آن شرکت به کمک شرکت خودش است.
یک مثال ساده، فلسفه راه اندازی شرکت Microsoft است.
بیل گیتس برای همکاری نزد IBM رفت و فرصت همکاری برای داشتن یک نرم افزار برای پروژه کامپیوترهای رومیزی IBM پیشنهاد داد (ویندوز ابتدایی) و بعد از پذیرفتن این پیشنهاد او با شرکت Digital Research همکاری کرد تا یک نرم افزار کاربری بسازند و به IBM بفروشند.
مایکروسافت در این میان یک واسطه هوشمند بود.
هیچوقت مایکروسافت بازیگر اصلی بازی نبود، اما میدانست چطور با قوانین بازی که توسط بزرگان قانونگذاری شده بازی کند.

بعدها پس از کسب تجربه، مایکروسافت نرم افزارهای کاربری خودش را با نام انتخابی Windows وارد بازار کرد و بعدها خودش کامپیوترهای شخصی و خانگی خودش را برای نرم افزار و سیستم عامل ویندوز تولید کرد و IBM و Digital Research را پشت سر گذاشت.

 

آمانسیو ارتگا / سرعت بالا و اهمیت مشتری کلید موفقیت است
هیچ داستان موفقیت «از فقر تا ثروت» به اندازه داستان موفقیت آمانسیو امیدبخش نیست. کسی که از چهارده سالگی برای داشتن درآمد در یک فروشگاه تولیدی لباس های دست ساز مجبور بود تی شرت بدوزد، امروز قطب اقتصادی فشن و لباس دنیاست.

آمانسیو در سال ۱۹۷۵ شرکت زارا ZARA را راه اندازی کرد و اولین سیستم «مُد سرعتی» را به کل دنیا معرفی کرد ! جایی که مشتری ها برای اولین بار در تاریخ چیزهایی قبل از اینکه درخواست کنند، دریافت میکردند. لباس هایی، دقیق مطابق با مد روز و نه قدیمی و نه خیلی جدیدتر… دقیقا مطابق با مد روز !

هدف اصلی آمانسیو ارتگا این است که مشتری همیشه بروز ترین لباس ها را بپوشد. این سیستم نیازمند اطلاعات دقیق از تقاضای مشتریان، سیستم تولید و عرضه بسیار سریع و منابع در دسترس است که تمام آنها را آمانسیو ارتگا به خوبی بلد است چطور مهیا کند.

تمام برترین تولید کنندگان این صنعت، هم عقیده اند که ZARA درحال رقابت با هیچ برند دیگری جز خودش نیست ! در حدی سرعت ارضای تقاضای مشتریان ZARA بالاست که هر دو هفته یکبار، مد جدید به صورت تولید انبوه وارد فروشگاه های ZARA میشود.

شبکه CNBC معتقد است ارتگا، سریع ترین پردازشگر ذهنی کارآفرینی را دارد. زیرا به جای برگزاری هفته های مد، درحال جستجوی جدیدترین نیازهای مشتریان است تا با تولید و عرضه آن، این نیاز را پاسخگو باشد.

 

وارن بافت / مدیریت و  مدیریت از اصول اساسی کسب و کار است
وارن بافت، مسن ترین فرد این لیست چهار نفره است که الهام بخش کارآفرینان، تاجران و سرمایه گذاران بزرگ زیادی از لیست ۵۰۰ فرد ثروتمند دنیا بوده است.

حتی بیل گیتس، وارن بافت را الگوی خودش میدانست و هرچند وقت یکبار نزد وی میرود و راجع به اصول کسب و کار، آینده کسب و کار و … بحث و گفتگو میکند.

سومین فرد ثروتمند دنیا، یکی از اصلی ترین مشوق های ایده «همفکری با افراد خردمند» است. او وقتی به دانشگاه های یا کالج های آمریکا میرود تا برای جوانان نصیحت هایی برای موفقیت در کار و زندگی شان داشته باشد همیشه به آنها میگوید «در انتخاب دوست دقت کنید، سعی کنید دوستانی باهوش تر و موفق تر از خودتان انتخاب کنید.»

وارن بافت یک سرمایه گذار است. کارش تحلیل شرکت ها و سرمایه گذاری بر روی آنها با خرید سهام شرکت ها است. او وقتی میخواهد شرکتی را بخرد، ابتدا باید مدیریت آن شرکت را ملاقات کند، با وی صحبت کند و وقتی مطمئن شد مدیریت ان شرکت فرد واجد صلاحیت است، سهام آن شرکت را میخرد.

اگر بخواهید مهم ترین توصیه وارن بافت برای موفقیت در کسب و کار را از وی بپرسید، به شما خواهد گفت «مدیران درست برای کسب و کار درست انتخاب کنید و کار مدیریت را به آنها بسپارید و شما مشغول کار خودتان شوید.» بافت، شدیدا با میکرو-مدیریت مخالف است.

میکرو مدیریت، به زبان خیلی ساده یعنی تعیین و تکلیف کردن برای مدیر خودتان !
مثل اکثر مدیران ایرانی که پس از انتخاب مدیر برای بخشی از شرکت، مدام به وی میگویند چه کار انجام دهد و چه کار انجام ندهد… از نظر وارن بافت این طرزفکر به شدت اشتباه است.
کارلوس اسلیم/ رقابت، مهم ترین پیشرانه موفقیت‌تان است
کارلوس اسلیم یکی از مرموز ترین افراد مهم دنیاست… هیچ اطلاعات زیادی راجع به این قطب اقتصادی مکزیکی در دنیای مجازی منتشر نشده ! درحالی که راجع به زندگینامه کارمندان گوگل(!) هم میتوانید مطالب زیادی در دنیای اینترنت پیدا کنید اما تعجب میکنید مردی که از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ ثروتمندترین فرد دنیا بود هیچ اطلاعاتی دقیقی از وی نیست.

اما یکبار در مصاحبه اختصاصی اش با مجله FORBES کارلوس اسلیم گفت «رقابت، شما را بهتر میکند.همیشه و همیشه باعث بهتر شدن شما میشود، حتی اگر رقیب شما پیروز شود.»

میگویند که اصول رقابت این کارآفرین مکزیکی بر پایه «رقابت سالم» است. او به کارمندانش توصیه میکند با ارائه خدمات بهتر به مشتری رقابت را از آن خود کنند و نه با خراب کردن رقیب… کاری که وی با شرکت های تلفنی رقیب اش کرد مثل Telefonica که برای همیشه به گورستان تاریخ سپرده شد.

اگر میخواهید همیشه درحال رشد باشید، باید همیشه درحال رقابت باشید.
حتی اگر رقیبی برای خود پیدا نمیکنید، یکی بسازید. حتی اگر نمیتوانید بسازید، رکورد خودتان را بزنید. از دیروزتان جلوتر بزنید و همیشه اهداف بزرگتری را انتخاب کنید و برای رسیدن به آنها با خودتان رقابت کنید.
منبع
لینک کوتاه:

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.