تاریخچه و موسس :
تبسم متولد ۱۳۶۴ است، صادره از خرمآباد. در حال حاضر مدیرعامل مامانپز است اما میخواسته خلبان شود. دبیرستان ریاضی خوانده و در دانشگاه صنعتی شریف رشته مهندسی برق قبول میشود. بعد تغییر رشته میدهد و مقطع کارشناسی ارشدش را در رشته مدیریت امبیای ادامه میدهد.
البته تبسم میگوید اگر زمان به عقب برگردد یکی از کارهایی که میکند، تحصیل در رشته نرمافزار است چون مهارتهایی را برایش به دنبال میداشت که الان در این کسبوکار اینترنتیاش میشد آچارفرانسهاش. حالا او بهعنوان بنیانگذار مامانپز به آینده این استارتاپ بسیار خوشبین است. دلایل زیادی هم برای این خوشبینی دارد.
اول اینکه غذا نیاز اساسی مردم است، دوم اینکه هرروز افراد بیشتری به فکر سبک زندگی سالم و غذای سالم میافتند، سوم اینکه نفوذ اینترنت رو به افزایش است، و چهارم اینکه کار مامانپز نوعی شبکه اجتماعی است و درواقع استفاده از پتانسیلهای دو گروه مشتری برای رفع نیاز طرف مقابل است که تجربیات دیگران نشان داده، اگر درست اجرا شود موفق خواهد بود. «مستقل از همه این دلایل، حتی اگر شکست بخوریم، دوباره از در دیگری با ایدهای دیگر وارد میشویم.»
برنده سومین استارت آپ ویکند تهران :
برنده سومین استارتاپ ویکند تهران تازه دوساله شده است. استارتاپی به نام مامانپز که این روزها افرادی زیادی آن را میشناسند. هدف مامانپز این بوده که به کمک اینترنت، میان تولیدکننده و مصرفکننده رابطه ایجاد کند و با قرار گرفتن در این میان، کسب درآمد کند. تولیدکنندگان افرادی (مامانهایی) هستند که میتوانند در منزل غذای سالم و باکیفیت تهیه کنند.
مصرف کنندگان مامان پز چه کسانی هستند ؟
مصرفکنندگان هم کسانی هستند که نه فرصت آشپزی دارند و نه علاقهمند به فستفود و غذاهای تولید انبوهاند. از طرفی برای بسیاری دستپخت مادر بهترین و خوشمزهترین طعم را دارد و نام مامانپز با هوشمندی ویژهای انتخاب شده و نوعی خاطرهبازی با کانون خانه و حضور مادر است.
مامانپز نوعی نوآوری در بازار است، تا نوآوری در فناوری، چراکه مواد اصلی لازم برای راهاندازی این کسبوکار وجود داشته که عبارتاند از اینترنت، متقاضیان و عرضهکنندگان غذای خانگی، اما ایجاد ارتباط به کمک اینترنت بین این دو قشر به این شکل وجود نداشته است.
منوی غذا های مامان پز :
در برنامهریزی منوی غذاها تنوع غذایی در نظر گرفته میشود؛ یک غذای برنجی، غذاهایی که معمولا با نان خورده میشوند، غذاهای با گوشت یا مرغ و غذای فرنگی در فهرست غذاهای روزانه گنجانده میشوند. جالب است بدانید غذاهای بعضی مامانها به نام آنها معروف است و هرروز تقاضای زیادی برای آنها وجود دارد، اما برای بسیاری به دلیل ساکن نبودن در منطقه قابلدسترس نیست. برای سفارش غذا محدودیتی در تعداد وجود ندارد و مشتری میتواند یک غذا هم سفارش دهد.
ایده مامانپز چگونه شکل گرفت؟
شکلگیری این ایده چندان فرایند دراماتیکی نداشت؛ اما بهطورکلی به حوزه غذا علاقهمند بودم و اینکه خودم هرروز غذا نداشتم و باید از منوهای رستورانها انتخاب میکردم و چون به سلامت غذا توجه داشتم درنهایت همیشه فکر میکردم که جوجه از همه سالمتر است. چون وقت نمیکردم غذا درست کنم و در تهران به غذای خوشمزه مامانم دسترسی نداشتم. در اینترنت هم میدیدم که افرادی هستند که عکسهایی از آشپزی خود تهیه میکنند و دوست دارند لایک بگیرند، یعنی به آشپزی علاقه داشتند. با خودم فکر کردم افرادی در خانه خود غذا درست میکنند و عدهای هم هستند که غذا ندارند بخورند و از منوهای یکنواخت رستورانها هم خسته شدهاند؛ بنابراین میتوان این دو حلقه را به هم وصل کرد.
چه رده سنی بیشتر از ایده مامان پز استقبال کردند ؟
بیشتر خانمهای میانسال از این ایده استقبال میکردند و جوانترها کمتر. بهویژه زنانی که بازنشسته بودند و قبلاً تجربه کار داشتند. خروجی کلی ما مثبت بود و به این نتیجه رسیدیم که این کار شدنی است. سایت اولیهای بالا آوردیم و با آگهی تعدادی آشپز جذب کردیم. چند سفارش گرفتیم ولی چون خیلی وقت روی پروژه نمیگذاشتیم، کار چندان پیش نرفت و بعد از دو سه ماه بچهها خسته شدند و کار را پیشنرفتنی دیدند و به دنبال کار خود رفتند و من تنها شدم. اینجا بود که تصمیم گرفتم از کارم در بانک پاسارگاد انصراف دهم و تماموقت روی این پروژه کار کنم. خیلی مصرانه میخواستم این پروژه را پیش ببرم.