آتی دخت یک سایت کارآفرینی و فروشگاه آنلاین برای توسعه بازار فروش و کسبوکار بانوان ایرانی است. محصولات آتیدخت دستسازههای با کیفیت بانوان ایرانی هستند و آتیدخت متعهد است، تمامی محصولات مطابق با عکسهای نمایش داده شده در سایت خواهند بود. تلاش آتیدخت امکان ایجاد خرید هرچه مطلوبتر برای خریداران است و برای اینمنظور، قابلیت سفارشیسازی و تهیه پکیچهای کادویی را نیز ایجاد کرده است.
ایده اولیه خود را از کجا الهام گرفتید؟ ایده شما چه مشکلی را برطرف میکند؟
در بین دوستان و آشنایان خانمهای زیادی را میدیدم که هنر دست خوبی داشتند اما راهکاری برای فروش آنها نداشتند. در آن زمان من تا حدودی با کسبوکارهای الکترونیک آشنا شده بودم و زمان اوج فعالیت استارتآپها نیز بود، تصمیم گرفتیم برای کمک به این بانوان سایتی راهاندازی کنیم تا آنها بتوانند کسبوکار خود را گسترش دهند و از این راه درآمد بیشتری داشته باشند.
از کجا متوجه شدید که ایده شما نیاز بازار است؟
عملی شدن این ایده آرزویی بود که اطمینان صددرصدی از عملی شدن آن نداشتم. این ایده را قلبا باور داشتم و زمانیکه ایده را در استارتآپویکند مطرح کردم، رای آورد و جز سه ایده برتر انتخاب شد. ایده ما در استارتآپویکند دانشگاه آزاد تهران غرب در سال ۹۴، موفق شد رتبه دوم را بدست بیاورد. با این اتفاقات اطمینان حاصل شد که از دید سرمایهگذارها طرح عملی است و اگر ما روی آن کار کنیم و تلاش کنیم یقینا نتیجه خواهد داد.
بین نسخه اولیه و نسخهای که الان در بازار وجود دارد چه تفاوتی است؟ چه بازخوردی از مشتریان باعث ایجاد این تغییرات شد؟
پیش از راهاندازی نسخه اولیه سایت، ما از ۳۰۰ خانم در ۲۲ منطقه تهران نظرسنجی کردیم، همچنین نتایج بدست آمده از صفحات اینستاگرام و کانال را بررسی کردیم و نتایج حاصل از آن باعث شد سایت را بهبود دهیم و در فاز اول تمرکز خودمان را تنها روی سه دسته محصول قرار دادیم تا در آینده دستهبندی محصولات را بیشتر کنیم.
آتی دخت چه مزیت نسبت به سایر فروشگاههای اینترنتی دارد؟
فروشگاه ما دو ویژگی اصلی دارد، از آنجایی که پروفایلسازی و عکاسی محصولات، توسط خود ما انجام میشود، محصولی که مشتری دریافت میکند با محصولی که در سایت دیده است، دقیقا مطابقت دارد و اگر مطابق با محصول مندرج در سایت نباشد تا هفت روز میتواند آن را پس بدهد. دومین ویژگی آتیدخت این است که محصولات ما از فیلتر کیفیت و طراحی باید عبور کنند، به همین دلیل محصولات سایت دارای طراحیهای خاص و کیفیت تضمین شده است و این موضوع باعث میشود تا قیمتگذاری محصولات متفاوت باشد.
در مورد بعد اجتماعی کسبوکار خود توضیح دهید؟
خانمهای هنرمند زیادی به دلیل وجود شرایط و موقعیتهایی خاص، نمیتوانند برای محصولات خود بازاریابی خوبی داشته باشند، با توجه به اینکه تیمی جوان و پر انرژی هستیم، سعی ما بر این است تا با استفاده از بازاریابی الکترونیک به آنها کمک کنیم و هنرهای آنها را همانطور که قابل ارزش گذاشتن است معرفی کرده و به آن ارزش دهیم.
تیم خود را چگونه تشکیل دادید؟ برای تشکیل تیم به چه تخصصهایی نیاز داشتید؟
تیم آتیدخت در استارتآپویکند از ۱۱ نفر تشکیل شده بود، در همان رویداد به یک طراح سایت نیاز داشتیم و امیرحسین مشایخ را جذب کردیم، بعد از مدتی تعدادی از اعضا، از تیم خارج شدند و در حال حاضر ۴ نفر هستیم. ما به شخصی برای بازاریابی و مدیریت شبکههای اجتماعی نیاز داشتیم و همینطور به کسی برای رسیدگی به مسائل تولیدکنندگان و فروش نیاز داشتیم، و خود من هم به دلیل اینکه اعتقاد زیادی به کارآمدی ایده خود داشتم، به برنامهریزیها و هدفگذاریها در انسجام تیم کمک کردم.
اولین مشتریان خود را چگونه پیداکردید؟ چگونه جذب مشتری میکنید؟
مشتریان هدف ما خانمهای توانمندی هستند که در زمینه صنایع دستی فعالیت میکنند و همینطور کسانی که به یادگیری این تواناییها علاقهمند هستند. یکی از چشمانداز های ما آموزش به علاقهمندان است که در آینده محصولات تولیدی خود را از طریق آتیدخت به فروش برسانند.
در شناسایی افراد توانمند به سراغ کسانی رفتیم که محصولات تولیدی آنها با مشورت ما قابل ارتقا به سطحی از کیفیت بودند که همگام با معیارهای آتیدخت شوند. بر اساس استراتژی آتیدخت آنها را شناسایی و ارتباط برقرار میکردیم و هدف خود را به آنها میگفتیم، در ارتباط با مشتریان همیشه این موضوع را مد نظر قرار میدادیم که آنها بانوانی هستند که احتیاج به اعتماد دارند و ما فضایی را برای آنها فراهم کردیم که در ابتدا آنها خواسته خود را بگویند.
سال گذشته در نمایشگاه صنایعدستی به صورت حضوری با تامینکنندگان صحبت و سایت را به آنها معرفی کردیم و از طریق همین تامینکنندگان ما به مردم معرفی شدیم، و همینطور از شبکههای اجتماعی مخصوصا از اینستاگرام برای معرفی و جذب کاربران استفاده کردیم.
از چه ابزارهای بازاریابی دیجیتال استفاده میکنید؟
در اینستاگرام، فیسبوک و تلگرام فعال هستیم تا مردم با خانواده آتیدخت آشنا شوند و به آن بپیوندند.
سرمایه اولیه خود را چگونه فراهم کردید؟
طرح ما در استارتآپ ویکند پذیرفته شده بود و میخواستیم فعالیت خود را به شکل دانشبنیان ثبت کنیم، در یک سال اخیر سعی کردیم تا از طریق دانشگاه آزاد تهرانغرب حمایتی را جذب کنیم، حمایتهای معنوی خوبی از آتیدخت شده است اما حمایت مالی هنوز صورت نگرفته است و در یک سال گذشته هزینهها بر عهده اعضای تیم بوده است. در حال حاضر به مرحلهای رسیدهایم که به فکر جذب اسپانسر خصوصی هستیم تا روند درآمدزایی و روند تامین مالی آتیدخت بهتر شود.
چگونه هزینهها را کاهش دادید تا از نظر مالی چالشی برای ادامه مسیر نداشته باشید؟
طراحی وبسایت هزینه بالایی دارد و ما چون در شروع کار بودیم و برای اینکه در هزنیههای صرفهجویی کنیم، سایت را با سیستم وردپرس راهاندازی کردیم و روی سئو سایت، کلمات کلیدی، ثبت در موتورهای جستوجو، تجزیه تحلیل وبسایت، شناسایی مخاطبانی که وارد سایت میشوند و با شبکههای اجتماعی لینک شدن تغییراتی را انجام دادیم. چون وردپرس یک سیستم منبع باز و رایگان است و افزونههای زیادی دارد، سعی کردیم از همین افزونهها استفاده کنیم تا هزینهها به حداقل برسد.
منبع:
مرکز توانمندسازی و تسهیلگری کسبوکارهای نوپای فاوا