تصوری که اکثر صاحبان کسب و کار نسبت به رسانه های اجتماعی دارند، مبنی بر آن است که با حضور در تمامی آنها به موفقیت بیشتری دست پیدا می کنند. باور اکثریت این است که به علت رایگان بودن این پلتفرم ها و حضور بیش از یک میلیارد کاربر فیس بوک، توییتر و لینکدین رسانه های اجتماعی می تواند به برندینگ آنها کمک کند و حضور در این رسانه ها، امکان دیده شدن برند و تبلیغات آنها را سهولت می بخشد.
نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که آیا این یک میلیارد کاربر توجهی به برند شما می کنند؟ البته خیر!
بیشترین ایراد رسانههای اجتماعی، محدود کردن گسترش ارتباطات شما است زیرا جهت ارتباط بهتر و تاثیرگذار باید گروه هدف خود را در آنجا مشخص کرده و آنها را به بخشهای کوچکتری (براساس مولفه های مشخص) تقسیم کنید. برای مثال تاثیرگذاران در گروههای هدف شما میتوانند به عنوان یک بخش دیده شوند زیرا آنها می توانند محرکهای خوبی برای جلب توجه مصرفکننده نهایی به شمار آیند.
آنها با کامنتها و لایکهایی که در صفحات و تبلیغات شما درج می کنند تمایلات مثبت یا منفی را در مصرف کننده نهایی ایجاد کرده و موجب رشد یا کاهش تصویر برند شما در ذهن مصرف کننده می شوند. زیرا اکثر افراد تمایل به خواندن کامنتها و اظهارنظرها درباره یک موضوع خاص را دارند، حتی اگر نویسنده آن کامنت را نشناسند!
حال با توجه به مطالب فوق، چگونه می توانید رسانههای اجتماعی را در جهت رشد تصویر برندتان به خدمت بگیرید؟
۱- اجتماعی رفتار کنید
رفتار اجتماعی به معنی ساختن یک ارتباط دو طرفه و مستقیم است. زمانی که میگوییم من انسانی اجتماعی هستم به این معنی نیست که در فیس بوک و توییتر فعالیت میکنم، بلکه به معنی استفاده از رسانه ها در جهت ساخت ارتباط با دیگران است. این ارتباطات به شما این فرصت را میدهد به مشتریان بالقوه دسترسی پیدا کرده و بتوانید تعامل بهتری با آنها داشته باشید.
۲- مطابق با گروه هدف تان رفتار کنید
جامعه امروزی بسیار درگیرتر از آن است که زمان و تمایل داشته باشد هر آنچه را که در رسانه ها منتشر میشود مطالعه و بررسی کند. با توجه به انبوه مطالب و آگهیهایی که روزانه در رسانههای اجتماعی منتشر میشود، عکسها و مطالب ارسالی شما میتواند به عنوان نقطه کوری در رسانههای اجتماعی به حساب آید مگر اینکه آنها را در جهت رفع دغدغه و متناسب با نیاز گروه هدف تهیه کنید.
۳- به محتوای منتشر شده اهمیت دهید
هر چند رسانه های اجتماعی و مطالب منتشر شده در آن میتواند تاثیر زیادی در زندگی بسیاری از مردم نداشته باشد، اما ارتباطات و مطالب شما در این رسانه ها میتواند به عنوان یک علامت مثبت در ضمیر ناخودآگاه مخاطبانتان ثبت شود.
برندهایی که تلاش میکنند محتوای رسانه خود را نامتناسب با علایق و نیاز مخاطبانشان تهیه کنند از فواید این ارتباطات بی بهره میمانند. مخاطبان شما با توجه به اهدافشان اقدام به فالو کردن شما در رسانهها میکنند و کوچکترین اشتباه می تواند تصویر برند شما را در جامعه هدفتان مخدوش سازد.
۴- هر مطلب ویروسی دوست داشتنی نیست!
در سالهای اخیر شاهد رشد مطالب، عکس ها و فیلمهایی هستیم که به صورت ویروسی گسترش پیدا میکنند و اکثرا توصیه میشود محتوای شما باید موجب انتشار ویروسی شود. اما اصرار ورزیدن به تهیه و تولید این محتوا همیشه کارساز نیست زیرا اکثر افراد دوست ندارند منبع اطلاعاتی خود را فاش کنند، در نتیجه از اشتراک گذاری و انتشار برخی مطالب خودداری میکنند.
منبع