از جمله خصوصیاتی که یک کارآفرین باید داشته باشد این است که باید نگاهی بلندمدت داشته باشد. ریسک پذیر باشد و به خلق چیزهای جدید علاقمند باشد و خلاصه، مجموعه‌ای از صفت‌ها که برخی آنها را به عنوان شرط لازم برای ورود به دنیای کارآفرینی در نظر می‌گیرند و تجویز می‌کنند. در همین راستا با علیرضا توکلی، یکی از کارآفرینان کشورمان گفتگویی داشتیم که در ادامه می خوانید.
لطفا خودتان را معرفی کنید.

علیرضا توکلی هستم، موسس و بنیانگذار «گروه جعبه ساعت توکلی» که این مجموعه در سال ۱۳۹۱ فعالیتش را در صنف ساعت ایران با ارائه کالاهای حوزه بسته بندی آغاز کرده و از حدود سال ۱۳۹۸ تاکنون، توانسته ایم در این زمینه به رشد قابل توجهی دست پیدا کنیم.

آیا در حوزه تولید و تامین کالای مورد نیاز صنف ساعت فعالیت تولیدی انجام می دهید؟

کلمه تولید برای توضیح نوع فعالیت ما به اندازه کافی گویا نیست؛ در واقع ما در حوزه تامین نیازهای همکاران این صنف اعم از تولید و بازرگانی پا به عرصه گذاشته و شروع به فعالیت کرده ایم و با سعی و تلاش فراوان و انگیزه بالا، سعی شده تا به عنوان یک تامین کننده جزء تولید کنندگان برتر صنف باشیم.

با توجه به اینکه تامین کالا نیاز به سرمایه قابل توجهی دارد، سرمایه شما در زمان شروع چه میزان بوده است؟

در واقع، در ابتدای فعالیت، با هدف بزرگ و انگیزه بالا، اما با سرمایه ناچیز شروع به کار کردیم.با تهیه  ۱۰۰۰۰ عدد پاکت تبلیغاتی و ساک دستی از برندهای مختلف، یعنی  تنها با یک نوع محصول شروع به فعالیت کردیم. اما بعد از چند ماه فعالیت، با تکیه بر برنامه های خلاقانه و پشتکار توانستیم تعداد اقلام سبد کالایی این مجموعه را به ۵۰۰ قلم برسانیم.

از دیدگاه شما به عنوان یک کارآفرین موفق، سرمایه چه جایگاهی در کارآفرینی دارد؟

اگر فکر کنیم که سرمایه عامل بسیار مهمی است و اینکه باید در ابتدا حتما پول زیادی برای آغاز یک کسب و کار داشته باشیم حتما متوقف خواهیم شد، بنابراین ما سعی کردیم  با هر آنچه که در دست داشتیم و آنچه که در توانمان بود، با تکیه بر خلاقیت، ایجاد ارتباط موثر با تامین کنندگان مواد اولیه مورد نیاز و با سنجش بازار فعالیتمان را آغاز کرده و به تدریج سبد کالایی­مان را تکمیل کنیم.

انگیزه شما از راه اندازی چنین کسب و کاری در آغاز، چه بوده است؟

من در زمانی که در یک شرکت به عنوان یک کارمند فعالیت می کردم و به دلیل برخی مشکلات، مجبور شدم تا با خریدن یک اتومبیل به عنوان راننده در یک آژانس مشغول به کار شوم، اما در نهایت تصمیم گرفتم برای آینده خود و خانواده ام و کسب جایگاه اجتماعی متناسب با آنچه که آرزویش را داشتم کسب و کار خودم را شروع کنم.

تلخ ترین و شیرین ترین خاطره شما در تمام این سالها چه بوده است؟

قطعا در این سالها که در حال فعالیت هستیم، خاطرات زیادی وجود دارد، اما تلخ ترین آنها در سال دوم فعالیت ما بود که تازه کسب و کار ما آغاز شده بود و به اصطلاح تازه جان گرفته بودیم که ۹۰ درصد سرمایه مان را در آتش سوزی ساختمان آلومینیوم در خیابان جمهوری از دست داده و به نوعی بدهکار شدیم. اما شیرین ترین این خاطره ها در سال ۱۳۹۸ بود که با بیشترین ظرفیت، شروع به تولید و تامین کرده و چراغ کارخانه تحت پوشش ما، به گونه متفاوتی روشن شده و جمعیت گروه جعبه ساعت توکلی به حدود ۱۲۰ نفر به صورت مستقیم رسید.حسی که با خرید ابزار آلات خیلی مجهز و دیگر اینکه از ۱۶۰ متر فضای کارگاهی رسیدن به فضایی  ۵۰۰۰ متری به اوج خود رسید.

چه شد که این صنف را برای فعالیت انتخاب کردید؟

ما در این صنف یک پیشینه طولانی بیش از ۵۰ ساله داریم. پدر بنده جناب آقای حبیب الله توکلی از پیشکسوتان این صنف هستند و از سن ۱۳ سالگی در بازار در همین صنف فعالیت کرده اند و ما از دوران کودکی علاقه به فعالیت دراین صنف داشتیم.

پس به نوعی سرمایه گذاری و پیشرفتتان را مدیون خانواده تان هستید؟

یقینا وجود پدرم که با ارزش ترین سرمایه من است کمک بسیاری به ما کرده است، اما با این حال هیچ از کمک نقدی از طرف خانواده نگرفتم. البته لازم است که بگویم  پسر عموی من آقای امین توکلی، در سال اول فعالیت کمک شایانی به من کرده و نقش مهمی در پیشرفت من داشت.

هدف شما در این کسب و کار چیست و آینده را چگونه ارزیابی می کنید؟

هدف والا و ارزشمند ما این است که در حوزه فعالیت ما برای کالای ساخته شده و غیر آن، هیچ ارزی از کشور خارج نشده و با دست یافتن به سطح بالای تولید در ایران، بتوانیم وارد عرصه صادرات شویم، امیدوارم در آینده روزی به یک شرکت سهامی عام تبدیل شده و برای بچه های این مرز و بوم به اندازه ای اشتغالزایی شود که ۲۰ تا ۳۰ هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم با ما همکاری داشته باشند.

برای تحقق اهدافتان با چه مشکلاتی مواجه هستید؟

مسئله تامین منابع مالی، نه تنها برای ما بلکه برای همه هموطنان مشکل ساز است. موانع بسیارزیاد برای اخذ وام وجود دارد و همچنین برای پیشرفت، موانعی مانند قوانین دست و پاگیر بیمه و مالیات جلوی پیشرفت بسیاری از صنعتگران را گرفته و هیچ نوع حمایتی از سمت ارگانهای بالادستی برای کارآفرینان وجود ندارد.

توصیه شما به جوانانی که قصد کارآفرینی دارند چیست؟

اگرچه شرایط امروز نسبت به ۸ سال پیش که ما شروع کردیم سخت تر شده است، اما پول همه چیز نیست و نقشه کسب و کار از سرمایه اولیه مهم تر است. مهم این است که فرد آگاهانه تصمیم گیرد و سپس شروع کند. توصیه ام این است که مطالعه و ارتباطاتشان را بیشتر کرده و با طرحی جذاب، در کنار یک حامی مالی، کارشان را آغاز کرده و تا به پیشرفت برسند و بدانند که هیچ دری بسته نیست، تنها باید کلیدش را پیدا کرد.

منبع: donya-e-eqtesad.com