در شروع هر کسب و کاری با سطحی از پیشبینیناپذیری و چالش روبرو هستید. این چه معنایی میتواند برای شما داشته است؟ هدف همه ما بهبود و افزایش سوددهی و موفقیت بیشتر است، پس همین حالا وقت اجرایی کردن طرحهایتان است.
اینجا ۱۰ توصیه ساده را به شما معرفی میکنیم که با به کار بستن آنها میتوانید موجب رشت و موفقیت مالی کسب و کارتان شوید.
۱. طرح مشخصی داشته باشید
میخواهید چه چیزی بدست بیاورید و برای این منظور به کجا میخواهید بروید؟ اگر برای این منظور طرح مشخصی نداشته باشید، در نهایت به مسیری هدایت خواهید شد که در واقع ارتباطی به آنچه میخواستید نخواهد داشت و اصطلاحاً به ناکجاآباد خواهید رفت.
هرچند ممکن است کار کسل کنندهای به نظر برسد، شما باید یک طرح ساده و قابل سنجشی تهیه کنید که آنچه میخواهید بدست بیاورید و اقداماتی که هر سه ماه و هر ماه باید در جهت کسب آنها انجام دهید را مشخص کند. طرح باید همچنین شامل اهداف قابل سنجش باشد. خودتان را نسبت به آن مسئول بدانید. باز هم بهتر، یک مربی کسب و کار یا شریکی که بتواند مسئولیت شما نسبت به طرح را یادآوری کند را استخدام کنید.
۲٫ روی جریان نقدینگی تمرکز کنید
جریان نقدینگی مهمترین واژه در دنیای کسب و کار است. اهمیت این واژه حتی از سود، سود ناخالص و سود ویژه نیز بیشتر است. در صورتی که در طرح کسب و کار خود جریان نقدینگی را طراحی نکردهاید خیلی سریع به بررسی آن بپردازید. جریان نقدینگی که مناسب نباشد میتواند یک کسب و کار سودده را نیز با چالش جدی مواجه کند.
در یک کسب و کار، مشتری هزینه خرید کالا یا خدمات را میپردازد. در اکثر کسب و کارها مشتری است که میزان ورودی جریان نقدینگی را مشخص میکند. البته ممکن است ورودی نقدی از محل سرمایهگذاری یک کسب و کار نیز بدست بیاید. قبل از پرداخت هزینه توسط یک مشتری، هزینههای مستقیم و غیر مستقیمی برعهده کسب و کار است که بسیاری از آنها قبل از پرداخت مشتری پرداخت شده است.
خیلی از کسب و کارهای کوچک سیستم منظمی برای مدیریت جریان نقدینگیشان ندارند. برای مطمئن شدن از اینکه در مدت مشخص از مشتریانتان پول دریافت کنید، چه سیستمی را پیادهسازی کردهاید؟ آیا به طور فعال جریان نقدینگیتان را در کسب و کارتان بررسی میکنید؟
۳٫ مدیریت مالی ماهانه را تمرین کنید
خیلی از کسب و کارهای کوچک مدیریت حساب ماهانهای که به آنها در مدیریت کسب و کارشان کمک کند ندارند. حسابهای پایان سال شما تنها برای تعیین میزان سود کسب و کارتان و اینکه چقدر مالیات باید پرداخت کنید به کار میآیند.
آنها به شما کمک نمیکنند تا کسب و کارتان را در طول سال مدیریت کنید. پس، نظرتان در مورد اینکه از یک حسابدار یا مشاور کسب و کار برای همکاری در طول سال، ایجاد مدیریت حسابهای ماهانهای که بتوانید با هم تجزیه و تحلیلشان کنید چیست؟
۴٫ مشتریانتان را بشناسید
بیشتر کسب و کارهای کوچک خواهان رشد میزان مشتریان پایهشان هستند، با این حال خیلیها استراتژی آمادهای برای جذب مشتریان جدید ندارند. چطور کسب و کارتان را بازاریابی میکنید؟ بیشتر بازاریابان سر و صدای زیادی به پا میکنند، پس چطور میتوانید از رقبایتان متمایز باشید؟ نسبت به نهایی کردن قراردادها چطور؟ این کار را چطور انجام میدهید؟ آیا برای بستن قراردها نیاز به آموزش بیشتر دارید؟
بازاریابی، توسعه کسب و کار و فروش به سرعت در دنیایی که ما در آن زندگی میکنیم در حال تغییر هستند. آیا نسبت به استراتژیها و ابزارهای جدیدی که برای جذب مشتریان استفاده میشوند آگاه هستید؟
۵٫ نسبت به محدودهی بازار هدفتان روشن باشید
آیا همه محصولات و خدماتتان را یکجا ارائه میکنید یا بین آنها مطابق نیاز و توان مشتریان تفاوت قائل میشوید؟ کسب و کارهایی که استراتژی آمادهای برای تفاوت قائل شدن بین محصولات و خدمات ارائه شدهشان دارند، سودهای بزرگی کسب میکنند.
۶٫ محصولات و خدمات سودده را تشخیص دهید
آیا نسبت به سودبخشی تمام محصولات و خدماتی که به مشتریانتان ارائه میکنید آگاه هستید؟ گرانترین محصولات و خدماتی که به مشتریانتان میفروشید، ممکن است خیلی سودآور نباشد. ببینید کدام یک سوددهی بیشتری دارند و همانها را به مشتریانتان بفروشید. این استراتژی به تنهایی میتواند تاثیر قابل توجهی روی سودبخشی کسب و کار شما داشته باشید.
۷٫ مشتریان سودآور را مشخص کنید
کدام مشتریان بیشترین سودآوری را برای شما دارند؟ بسیاری از کسب و کارها ارائه خدمات به هر مشتری که در مسیرشان قرار میگیرد را بدون فکر در این باره که آیا آنها برایشان سودآور خواهند بود، هدف قرار میدهند. پس، یاد گرفتن نحوه تشخیص مشتریان سودآور برای ایجاد سود بیشتر در کسب و کارتان بسیار ضروری است.
۸٫ افزایش قیمتها را در نظر داشته باشید
نظرتان در مورد افزایش قیمتهایتان چیست؟ این موضوع حساسی است که احتمالاً فکر میکنید در صورت انجام این کار نمیتوانید در کسب و کارتان موفق شوید. هرچند، مطالعات نشان دادهاند که تنها ۹ درصد از مشتریان به خاطر افزایش قیمتها از کسب و کارها دور میشوند، بااینحال ۸۲ درصد به خاطر بیعلاقگی و عدم حل مشکلاتشان به کسب و کارهای جدید مراجعه میکنند.
همه چیز به ارزش بستگی دارد. فکر میکنید چقدر ارزش به مشتریانتان در قبال قیمتی که مطالبه میکنید ارائه میکنید و آیا آنها احساس میکنند که واقعاً برای کسب و کارتان مهم هستند؟
۹٫ کسب و کارتان را نظاممند کنید
صرفنظر از اینکه کسب و کارتان فقط شامل شماست یا کارمندانی هم حضور دارند، آیا کسب و کارتان نظاممند است و به طریقی که مشتریانتان خدمات را به طور مرتب دریافت کنند خودکار شده است؟ اگر نه، پس شما چیزی را ارائه میدهید که میتوان به آن «خدمات تصادفی» گفت، که غیرقابل پیشبینی بوده و توسط کارمندانتان قابل تکرار نیست.
مکدونالد بهترین همبرگرها در جهان را درست نمیکند، امّا آنها مسلماً بهترین سیستم در جهان برای ارائه محصولاتشان به مشتریانشان را تدارک دیدهاید. کسب و کار شما چطور سنجیده میشود؟ اگر مشتریان شما بیش از یک بار از شما خرید میکنند، آیا آنها تجربهی سازگاری از کسب و کارتان کسب میکنند؟ اگر نه، پس کسب و کار شما نظاممند نشده است.
۱۰٫ به خاطر داشته باشید که کارکنان شما سرمایه درجه اول شما هستند
بهترین افراد را برای تیمتان استخدام و آموزش بدهید-چه تمام وقت، نیمه وقت یا اعضای خارج از سیستم. تیم شما برای موفقیتتان ضروری است. آنها حامی درجه اول شما در رشد موثر کسب و کارتان و ارائه عالی به مشتریانتان هستند.
این توصیهها را همراه با میزان زیادی کار سخت، اعتماد به نفس و عزم راسخ به کار ببندید و بدانید که نتایج خوبی در انتظار کسب و کار شما خواهد بود.
منبع: business.com | seminarema.com
منبع: