امروزه بیش از نیمی از فعالیت های اجتماعی بر دوش زنان است ولی حیف که خودشان غافلند و کمتر توجهی به موفقیت در حرفه و کارشان می کنند. در اینجا به مواردی اشاره می شود که می تواند موقعیت شغلی زنان را دگرگون کند. اگر به دنبال کسب موفقیت شغلی هستید خواندن این مطلب را از دست ندهید.
۱) قالب کلیشه ای ذهنیت جنسی را بشکنید. زیرا در آنچه به عنوان تفاوت های مدیریتی بین زنان و مردان قرار دارد، بیش از تفاوت های جنسیتی، ذهنیت شکل گرفته طی روند جامعه پذیری فرد، نسبت به جنس مخالف است. بنا بر یافته دانشمندان، جنسیت افراد کمتر از ذهنیت ساخته شده در برخوردها نقش دارد.
۲) شما فکر می کنید یک مدیر موفق یعنی مدیری که صفات مردانه دارد؟ شاید به ظن بسیاری آنچه مدیران موفق زن و مرد به عنوان خصوصیات اصلی موفقیت می پذیرند، یک صفات مردانه باشد. ولی طی بررسی های جداگانه در بین زنان موفق مدیر، بهترین عامل مرتبط به ارتقای آنان، خصوصیاتی کاملاً مرتبط با دنیای زنانه بود. هر چند داشتن ویژگی های ترکیبی زنانه- مردانه در موقعیت های متفاوت نقش بیشتری بازی می کند. این نکته بیشتر نشان دهنده این موضوع است که زنان در رده های بالای مشاغل خصوصیات و مهارت های غیرمردانه داشته اند و در واقع خودشان بودند.
۳) در جلسات، زنان به دنبال گرفتن نظر افراد ساکت هستند. اما مردان فکر می کنند باید کنترل را در دست گرفته و برتری خود را نشان دهند پس ساکت نمی نشینند تا نوبت آنها شود، بلکه دست به عمل می زنند. اگر شما صاحب نظری هستید باید قبل از اینکه دیگری مورد تحسین مدیر قرار گیرد؛ ابراز کنید.
۴) زنان به دنبال منصف و باثبات بودن هستند و مردان به دنبال سرشناس و محبوب بودن.
۵) زنان مسائل حرفه ای خود را شخصی و خصوصی تلقی می کنند به همین دلیل وقتی مردی نسبت به آنها انتقاد می کند برای مدت ها ذهن آنها مشغول موضوع پیش پا افتاده ای می شود که از نظر مردان تنها یک شوخی است. می توانید امتحان کنید. انتقادی که یک همکار مرد از شما و عملکردتان داشته است را طی هفته آینده برای او دوباره ذکر کنید و با لبخند او و جملاتی نظیر «احساساتی»، «شوخی کردم»، «اینکه مهم نیست» روبه رو شوید.
۶) مردان در جلسات مصاحبه ای به تعهدات خود با اعتماد کاملی اشاره می کنند و با واژه «من» پیروزی های کاری را به خود نسبت می دهند ولی زنان به وجود خود در موفقیت های کسب شده اشاره نمی کنند. در واقع زنان کار گروهی و مردان تجارب مستقیم و شخصی خود را در نظر می آورند. زمان آن رسیده که استعدادها و مهارت خاصی را که از آن شما است به خود نسبت دهید.
۷) مردان قبل از مذاکره و بحث پیش فرض هایی می سازند تا مانند یک میدان بازی حرف اول را بزنند و در واقع زنان از «برد- برد» و مردان از «برد- باخت» حمایت می کنند. اما در شرایط کاری متغیر همان اندازه که موقعیت های تبعیض گرایانه باخت قهری اجتماعی و عرفی و قانونی را به همراه دارد، باید از بقیه موفقیت ها در جهت برد استفاده کرد.
۸) اگر در یک محیط کاملاً مردانه کار می کنید گاهی جریان صحبت خود را به زمینه های مورد علاقه اطرافیان بکشید. مانند اظهارنظر درباره ورزش، سیاست، وقایع جاری و کاری که در حیطه دنیای زنانه- مردانه و تخصصی شما است.
۹) یک کارمند مرد دوست دارد که رئیس با صراحت درباره نقص کار او و چگونگی برطرف کردن آن صحبت کند. زیرا خود مردان بدون تشریفات خاص به انتقاد می پردازند و واکنش طرف مقابل برای آنان زیاد مهم نیست. اگر شما یک مدیر زن هستید گاهی دنده عوض کنید و انتقادات صریح داشته باشید.
۱۰) زنان شنوندگان بهتری نسبت به مردان هستند. بنابراین قادرند با جمع آوری اطلاعات، توسعه روابط و شبکه های ارتباطی خود مهارت های لازم برای تصمیم گیری دقیق را بیاموزند. خود را برای یک تصمیم بزرگ و تخصصی در محیط کاری آماده کنید.
۱۱) زنان باید بیاموزند که خودشان باشند. تصویر ذهنی مردان و زنان طی فرآیند جامعه پذیری خصوصیات خاصی را می طلبد اما افرادی که تمایلات زنانه دارند و در موقعیت های خاص زنانه- مردانه رفتار می کنند مورد اقبال بیشتری قرار می گیرند.
۱۲) در حالی که مردان با مدیران ارشد، کارمندان بقیه سازمان و افراد شاخص خارج سازمانی ارتباط برقرار می کنند، زنان با همتایان و همکاران خود در ارتباطند. این امر عامل مهمی در ارتقای شغلی مردان از طریق عرضه کردن خود به مدیران ارشد است. مردان در جریان عمودی و زنان در جریان افقی قرار می گیرند. حالا باید دوباره دنده عوض کنید.
۱) قالب کلیشه ای ذهنیت جنسی را بشکنید. زیرا در آنچه به عنوان تفاوت های مدیریتی بین زنان و مردان قرار دارد، بیش از تفاوت های جنسیتی، ذهنیت شکل گرفته طی روند جامعه پذیری فرد، نسبت به جنس مخالف است. بنا بر یافته دانشمندان، جنسیت افراد کمتر از ذهنیت ساخته شده در برخوردها نقش دارد.
۲) شما فکر می کنید یک مدیر موفق یعنی مدیری که صفات مردانه دارد؟ شاید به ظن بسیاری آنچه مدیران موفق زن و مرد به عنوان خصوصیات اصلی موفقیت می پذیرند، یک صفات مردانه باشد. ولی طی بررسی های جداگانه در بین زنان موفق مدیر، بهترین عامل مرتبط به ارتقای آنان، خصوصیاتی کاملاً مرتبط با دنیای زنانه بود. هر چند داشتن ویژگی های ترکیبی زنانه- مردانه در موقعیت های متفاوت نقش بیشتری بازی می کند. این نکته بیشتر نشان دهنده این موضوع است که زنان در رده های بالای مشاغل خصوصیات و مهارت های غیرمردانه داشته اند و در واقع خودشان بودند.
۳) در جلسات، زنان به دنبال گرفتن نظر افراد ساکت هستند. اما مردان فکر می کنند باید کنترل را در دست گرفته و برتری خود را نشان دهند پس ساکت نمی نشینند تا نوبت آنها شود، بلکه دست به عمل می زنند. اگر شما صاحب نظری هستید باید قبل از اینکه دیگری مورد تحسین مدیر قرار گیرد؛ ابراز کنید.
۴) زنان به دنبال منصف و باثبات بودن هستند و مردان به دنبال سرشناس و محبوب بودن.
۵) زنان مسائل حرفه ای خود را شخصی و خصوصی تلقی می کنند به همین دلیل وقتی مردی نسبت به آنها انتقاد می کند برای مدت ها ذهن آنها مشغول موضوع پیش پا افتاده ای می شود که از نظر مردان تنها یک شوخی است. می توانید امتحان کنید. انتقادی که یک همکار مرد از شما و عملکردتان داشته است را طی هفته آینده برای او دوباره ذکر کنید و با لبخند او و جملاتی نظیر «احساساتی»، «شوخی کردم»، «اینکه مهم نیست» روبه رو شوید.
۶) مردان در جلسات مصاحبه ای به تعهدات خود با اعتماد کاملی اشاره می کنند و با واژه «من» پیروزی های کاری را به خود نسبت می دهند ولی زنان به وجود خود در موفقیت های کسب شده اشاره نمی کنند. در واقع زنان کار گروهی و مردان تجارب مستقیم و شخصی خود را در نظر می آورند. زمان آن رسیده که استعدادها و مهارت خاصی را که از آن شما است به خود نسبت دهید.
۷) مردان قبل از مذاکره و بحث پیش فرض هایی می سازند تا مانند یک میدان بازی حرف اول را بزنند و در واقع زنان از «برد- برد» و مردان از «برد- باخت» حمایت می کنند. اما در شرایط کاری متغیر همان اندازه که موقعیت های تبعیض گرایانه باخت قهری اجتماعی و عرفی و قانونی را به همراه دارد، باید از بقیه موفقیت ها در جهت برد استفاده کرد.
۸) اگر در یک محیط کاملاً مردانه کار می کنید گاهی جریان صحبت خود را به زمینه های مورد علاقه اطرافیان بکشید. مانند اظهارنظر درباره ورزش، سیاست، وقایع جاری و کاری که در حیطه دنیای زنانه- مردانه و تخصصی شما است.
۹) یک کارمند مرد دوست دارد که رئیس با صراحت درباره نقص کار او و چگونگی برطرف کردن آن صحبت کند. زیرا خود مردان بدون تشریفات خاص به انتقاد می پردازند و واکنش طرف مقابل برای آنان زیاد مهم نیست. اگر شما یک مدیر زن هستید گاهی دنده عوض کنید و انتقادات صریح داشته باشید.
۱۰) زنان شنوندگان بهتری نسبت به مردان هستند. بنابراین قادرند با جمع آوری اطلاعات، توسعه روابط و شبکه های ارتباطی خود مهارت های لازم برای تصمیم گیری دقیق را بیاموزند. خود را برای یک تصمیم بزرگ و تخصصی در محیط کاری آماده کنید.
۱۱) زنان باید بیاموزند که خودشان باشند. تصویر ذهنی مردان و زنان طی فرآیند جامعه پذیری خصوصیات خاصی را می طلبد اما افرادی که تمایلات زنانه دارند و در موقعیت های خاص زنانه- مردانه رفتار می کنند مورد اقبال بیشتری قرار می گیرند.
۱۲) در حالی که مردان با مدیران ارشد، کارمندان بقیه سازمان و افراد شاخص خارج سازمانی ارتباط برقرار می کنند، زنان با همتایان و همکاران خود در ارتباطند. این امر عامل مهمی در ارتقای شغلی مردان از طریق عرضه کردن خود به مدیران ارشد است. مردان در جریان عمودی و زنان در جریان افقی قرار می گیرند. حالا باید دوباره دنده عوض کنید.
منبع:
1 دیدگاه
ساک پارچه ای
سلام.ممنون .خیلی خوب بود.از دست اندرکاران وبسایت به این خوبی
سپاسگزارم