هدف هر کسبوکاری این است که از سرمایه بازاریابیاش بهترین استفاده ممکن را ببرد و این موضوع تازهای نیست. وقتی صحبت از معرفی محصولی جدید به بازار میشود، داشتن یک استراتژی بازاریابی منسجم نهتنها کمک میکند تا مشتریان فعلی خود را بهطور مؤثری درگیر کنید، بلکه باعث میشود مشتریان بالقوه نیز بهسوی شما جذب شوند. ولی تبلیغ و ترویج یک محصول جدید، هیچگاه کار سادهای نیست.
به نقل از Chron.com: «معرفی محصول جدید به بازار، قرار دادن آن در مقابل چشمان مشتریان و آزمایش آن، اولین گام در فروش موفق محصول است. اگر مردم ندانند چنین محصولی وجود دارد، حتی اگر بهترین هم باشد، فایدهای نخواهد داشت.»
ازآنجاکه شیوه بازاریابی و تبلیغ محصول روی فروش تأثیر میگذارد، بازاریابها باید از تکنیکهای بازاریابی متنوعی استفاده کنند تا مطمئن شوند که پیام مناسب از طریق رسانه مناسب به مخاطبان مناسب منتقل میشود.
برای آن دسته از CMO هایی که میخواهند با کمترین هزینه، تأثیر فعالیتهای تبلیغاتی و بازاریابی خود را به حداکثر برسانند، در اینجا چند روش خلاقانه و قدرتمند را معرفی میکنیم که شما را به سمت یک کمپین تبلیغاتی مؤثر برای معرفی محصول به بازار هدایت میکند:
۱ ـ از طریق Online-Sweepstakes.com نمونههای رایگان را در اختیار کاربران قرار دهید
نمونههای رایگان، استراتژی بازاریابی آسانی برای تبلیغ محصول و معرفی آن به بازار هستند و در مدتزمان بسیار کمی به نتیجه میرسند. همه مردم دوست دارند هدیه دریافت کنند و درنتیجه این نمونههای رایگان میتوانند واکنشهای قابلتوجهی را به دنبال داشته باشند. مارگاریتا هاکوبین، مدیرعامل MoversCorp دراینباره میگوید: «ضعف نمونههای رایگان و هدایای تبلیغاتی این است که افرادی را جذب میکند که علاقه زیادی به شرکت ندارند و فقط عاشق چیزهای رایگان هستند؛ اما این استراتژی بهخودیخود پتانسیل بسیار بالایی دارد، بهخصوص اگر قرعهکشیها را با اهداف و ملزومات شفاف انجام دهید.»
برای مثال، میتوانید به افرادی که قرعهکشیها را در رسانههای اجتماعی به اشتراک میگذارند بهعنوان پاداش، امکان ورود به سایت بدهید (bonus entries). میتوانید به آنها بگویید که وارد صفحه فیسبوک شما شوند، یک ویدیو ببینند یا در خبرنامه شما عضو شوند. هر پارامتری که موردنظرتان است، حتماً از دستورالعملهای ساده استفاده کنید و فراموش نکنید که بهنوعی امکان ارتباط با شرکتکنندگان در قرعهکشیها را فراهم کنید.
وبلاگ و وبسایت شما و نیز وبلاگهای دیگران مکانهای بسیار خوبی برای تبلیغ نمونههای رایگان هستند. سایت Online-Sweepstakes.com یکی از این سایتهای محبوب است که ترافیک بسیار بالایی هم دارد. کافی است یک حساب رایگان باز کنید، بعدازآن میتوانید با هدایای رایگان و وسوسهانگیز خود، تعداد زیادی مخاطب مشتاق جذب کنید.
۲ ـ از پلتفرمها یا بسترهای سرمایه جمعی مانند Kickstarter، Indiegogo یا Tilt استفاده کنید
صنعت سرمایه جمعی چنان رشد کرد که در سال ۲۰۱۳ به یک صنعت ۵/۱ میلیارد دلاری تبدیل شد. امروزه سرمایهگذاری روی پروژهها، شرکتها و آرمانهای مختلف، بهاندازهای طرفدار پیداکرده که شرایط برد- برد را برای شما فراهم میکند و نهتنها میتوانید محصول خود را تبلیغ کنید بلکه میتوانید از پشتیبانی مالی سخاوتمندانه سرمایهگذاران هم بهرهمند شوید تا محصول خود را بیشازپیش توسعه دهید. زمانی که کمپین سرمایه جمعی را آغاز میکنید، لازم است از الگوی فکری حامیان بالقوه آگاه باشید.
به گفته دکتر هیوز، حامی مالی Forbes، «در دنیای سرمایهگذاری جمعی امروز، برای آنکه موفق شوید، نیاز دارید در ابتدا از مشتریان در سطح وسیعی نظرسنجی یا مصاحبه کنید تا مطمئن شوید میدانند سرمایه جمعی چیست و به آن اعتقاددارند.» حتی اگر جذب سرمایه جمعی در بازار شما گزینهای کاملاً پذیرفتهشده و ممکن است، شیوه توضیح و تبلیغ محصول شماست که احتمال موفقیت کمپین سرمایه جمعی را تعیین میکند.
اگر میخواهید کنترل بیشتری روی کمپین خود داشته باشید، Tilt گزینه ارزشمندی است. یکی از کمپینهای اخیری که با استفاده از Tilt انجامشده، کمپین Pink Energy Project توسط سارا هامر است. او به من گفت که «Tilt را انتخاب کردم تا مطمئن شوم پروژه من به تمام اهدافی که در نظر دارم میرسد و این انعطافپذیری را دارد که پروژهام را آنطور که میخواهم، اجرا کند.»
۳ ـ یک کمپین تیزری در فیسبوک راهاندازی کنید
یک کمپین تیزری در فیسبوک راهاندازی کنید. میتوانید این کار را حتی قبل از شکلگیری مفهوم واقعی محصول خود انجام دهید. کمپین تیزری پیامی را به دنیای رسانههای اجتماعی منتقل میکند مبنی بر اینکه اتفاق جذابی قرار است رخ دهد. حتی اگر درنهایت محصولی را که از ابتدا در نظر داشتید نتوانستید تولید کنید، شاید بتوانید از این طریق در کانالهای اجتماعی روابطی را ایجاد کنید. بدین ترتیب فرصت بزرگی برای شما ایجاد میشود تا فرایند معرفی محصول به بازار را در سطحی کاملاً جدید اجرا کنید.
کمپین تیزری خود را با استفاده از پستها و مطالب جالب، خلاقانه و آگاهیبخش بهروز کنید. ویدیوهای گرفتهشده از پشتصحنه نیز برای درگیر کردن مؤثر مخاطبان بسیار مفید هستند.
۴ ـ از Fiverr.com برای ایجاد آگهیهای تبلیغاتی کمهزینه استفاده کنید
آگهیهایی که ازنظر بصری جذاب هستند، توجه مردم را به خود جلب میکنند. بهجای آنکه صدها دلار روی طراحی آگهی هزینه کنید، میتوانید فقط با ۵ دلار آگهیهای باکیفیتی را سفارش دهید. Fiverr.com یک بازار آنلاین در سطح جهانی است و خدمات و کالاهای بسیاری را، از تصاویر گرافیکی و طراحی تصاویر گرفته تا بازاریابی آنلاین ارائه میکند. بهعلاوه، این سایت خدمات بازاریابی را به شکل آزاد هم ارائه میدهد که شامل تولید آگهی، طراحی اینفوگرافیک، انیمیشن و ویدیو و … است. شفافیت دیدگاههای خریداران به شما کمک میکند تا فروشنده مناسب را انتخاب کنید و خدمات باکیفیتی را دریافت نمایید که حداقل قیمت آنها ۵ دلار است.
۵ ـ افراد بانفوذ و تأثیرگذار را پیداکرده و از آنها بخواهید درباره محصول شما صحبت کنند
در بازار هدف شما افراد بانفوذ و مؤثری وجود دارند که همه به آنها احترام میگذارند. این افراد فالوئرها، طرفدارها و مشترکهای بسیاری دارند که بلافاصله به توصیهها و نظرات آنها واکنش نشان میدهند. همانطور که پنی بالدوین، CMO در شرکت McAfee میگوید، «۸۰ درصد تأثیرگذاری اینترنت بهواسطه تنها ۶ درصد کاربران آن صورت میگیرد.»
این مقاله که در Forbes.com منتشر شد، در ادامه مینویسد «استفاده از افراد بانفوذ برای صحبت درباره محصول شما یک کمپین مبتنی بر اعتماد است و آنهایی که بهعنوان افراد تأثیرگذار یک برند انتخاب میشوند، باید این توانایی را داشته باشند که محتوای معناداری را ارائه نمایند تا علاقه به برند در اجتماعشان بیشتر شود.»
آشر الران، یکی از طرفداران SimilarWeb و BuzzSumo در WebDS به من گفت: «من میتوانم با استفاده از ابزارهای نرمافزاری، درست مانند راند فیشکین از شرکت Moz تأثیرگذار باشم. شما باید به وب پابلیشرهای بزرگ بهمثابه بلندگویی نگاه کنید که صدای شما را به همه میرساند. اینها دریچههایی هستند که تلاشهای شما را به گوش همگان میرسانند و بین شما و افراد بانفوذ ارتباط برقرار میکنند. نهتنها باید از آنها یاد بگیرید بلکه میتوانید با استفاده از آنها رؤیت پذیری خود را افزایش دهید، البته به شرطی که وقت بگذارید و تأثیر واقعی روی سایت آنها داشته باشید. درواقع این کار مانند نوعی توافق و دست دادن دیجیتال به یکدیگر است، البته اگر بخواهید.»
اگرچه درخواست از افراد بانفوذ برای صحبت درباره محصولات شما در وبلاگ یا وبسایت و رسانههای اجتماعیشان گام هوشمندانهای است، اما استفاده از خدماتی مانند ClearVoice.com یا Klout.com هم میتواند باعث شود افراد بانفوذ پیرامون شما، به مخاطبان متنوعتری دست پیدا کنند. ازآنجاکه هر دو این سایتها کمپینهایی را با استفاده از افراد بانفوذ برگزار میکنند و به تولیدکنندگان محتوای آنلاین امتیاز میدهند، مردم محتوای این سایتها را معتبرتر و جذابتر میدانند. بدین ترتیب تلاش شما برای معرفی محصولتان با موفقیت بیشتری همراه خواهد شد چرا که مردمی که درباره محصول شما حرف میزنند و برای آن تبلیغ میکنند این کار را در یک اجتماع آنلاین معتبر انجام میدهند.