اگر قصد راه اندازی نانوایی یا راه اندازی نان فانتزی یا خرید دستگاه و تجهیزات نانوایی و نان فانتزی را دارید، این مقاله راهنمای گام به گامی را که تمام آنچه شما باید بدانید برای شروع یک کار نانوایی در اختیار شما میگذارد.
نانوایی ها یک نوع محبوب از کسب و کارهای ارائه دهنده خدمات مواد غذایی هستند و به شما امکان می دهند خلاقیت آشپزی خود را ضمن ارائه یک خدمت بی نظیر به مخاطبان هدف خود نشان دهید.
علاوه بر این ، افراد با پیشینه غیر آشپزی می توانند با باز کردن یک نانوایی خانگی به راحتی وارد این صنعت شوند.
راه اندازی نانوایی بسیاری از چالشهای منحصر به فرد را ارائه می دهد که با سایر انواع مشاغل متفاوت است.
ما شما را از روند راه اندازی نانوایی تا انتخاب تجهیزات مناسب برای نانوایی خود ، مطلع خواهیم کرد.
انواع نانوایی
قبل از شروع برنامه ریزی و ساماندهی افتتاح نانوایی خود، باید از انواع نانوایی ها و نوع مشتریانی را که دارید آگاهی کامل داشته باشد .
دو نوع نانوایی اصلی وجود دارد: خرده فروشی و عمده فروشی.
اگرچه ممکن است این دو نوع نانوایی محصولات مشابهی را تولید کنند ، اما نیاز ها و مشتریان متفاوتی دارند.
نانوایی خرده فروشی
نانوایی های خرده فروشی رایج ترین نوع نانوایی ها هستند و آنها نانوایی هایی هستند که نان های پخته شده را به طور مستقیم به مشتریان می فروشند.
نانوایی های خرده فروشی به اشکال مختلفی عرضه می شوند و بسیاری از آنها تخصص در یک نوع کالاهای پخته شده را دارند.
آنها همچنین به فضای جلو برای ارتباط با مشتری و پشت نانوایی برای پخت نان احتیاج دارند. در اینجا انواع خاصی از نانوایی های خرده فروشی ذکر شده است:
کافه نان
این نوع نانوایی ترکیبی از نانوایی و کافه است و آنها به طور معمول کالاهای پخته شده مانند نان ، شیرینی ، کلوچه و… را نیز به همراه قهوه و چای ارائه میدهند.
کافه نان ها به طور معمول یک فضایی دارند که مشتریان می توانند در آنجا بنشینند و سفارش خود را میل کنند.
نانوایی های معمولی
نانوایی های معمولی یا خدمت دهنده دارای نمای جلوی نانوایی هستند ، به طور معمول فضای غذاخوری ندارند. در عوض ، آنها یک پیشخوان دارند که مشتریان می توانند نان های تازه پخته شده را سفارش دهند تا به خانه بروند و میل کنند.
نانوایی های سیار
به جای استفاده از یک فروشگاه نانوایی ، نانوایی های سیار محصولات خود را از طریق یک وسیله نقلیه سیار به فروش می رسانند.
به دلیل فضای کم ، بسیاری ازنانوایی های سیار در واقع در ماشین خود نان را پخت نمی کنند ، در عوض تصمیم می گیرند محصولات خود را قبل از موعد تحویل در یک آشپزخانه یا نانوایی خانگی پخت کنند.
نانوایی های تخصصی
یک نانوایی ویژه به طور معمول روی یک نوع نان پخته شده مانند نان های بدون گلوتن تمرکز دارد.
این نوع نانوایی می تواند عالی باشد زیرا آنها محصولات به خصوصی را ارائه می دهند که مشتریان یا در جایی دیگر نمی توانند پیدا کنند و یا از محصولاتی که می توانند در دیگر نانوایی ها با تخصص کمتری تهیه کنند بهتر هستند.
نانوایی های خانگی
این نوع نانوایی ها رواج بیشتری در بین عامه مردم دارند ، به ویژه به این دلیل که برای شروع یک نانوایی خانگی نیازی به سرمایه اولیه یا تجربه آشپزی منحصر به فردی ندارید.
نانوایی های خانگی به طور معمول محصولات خود را بصورت آنلاین به بازار عرضه می کنند و سپس آنها را از طریق پیک تحویل می دهند.
نانوایی عمده فروشی
نوع اصلی دیگر نانوایی نانوایی های عمده فروشی است. به جای فروش محصولات خود به طور مستقیم به مشتریان ، نانوایی های عمده فروشی کالاهای پخته شده خود را به مشاغلی مانند فروشگاه های مواد غذایی ، رستوران ها ، کافی شاپ ها و کافه ها می فروشند.
از آنجا که نانوایی های عمده فروشی باید پاسخگوی نیاز مشتریان تجاری باشند ، معمولاً از انواع خرده فروشی بزرگتر هستند.
علاوه بر این ، از آنجا که آنها ارتباط مستقیم با مشتری معمولی ندارند ، نانوایی های عمده فروشی نیازی به داشتن مکانی درنزدیکی مناطق مسکونی یا در یک منطقه با ترافیک بالا ندارند.
اما ، آنها نیاز به تولید مقادیر بیشتری از نان های پخته شده دارند ، بنابراین نانوایی های عمده فروشی به فضای زیادی و تجهیزات زیادی برای پخت نان نیاز دارند و در نتیجه هزینه های بیشتری برای شروع آن در نظر گرفته می شود.
نحوه راه اندازی نانوایی
بعد از اینکه تصمیم گرفتید چه نوع نانوایی را می خواهید افتتاح کنید و چه نوع محصولاتی را می خواهید ارائه دهید می توانید وارد جزئیات شروع راه اندازی نانوایی شوید.
ما فرایند افتتاح نانوایی را به مراحل ساده تقسیم کردیم که می توانید در طول راه به آنها مراجعه کرده و آگاهی کامل کسب کنید.
- یک برنامه تجاری بنویسید
اولین قدم برای راه اندازی نانوایی، یک پلن یا برنامه کسب و کار برای نانوایی می باشد.
برنامه کسب و کار بخشی جدایی ناپذیر برای شروع یک نانوایی جدید است زیرا مشخص می کند چه نوع شغلی را می خواهید راه اندازی کنید ، چگونه می توان آن را ساختار داد ، چه نوع محصولاتی را می خواهید بفروشید ، استراتژی های بازاریابی و پیش بینی های مالی.
- بدست آوردن سرمایه اولیه هنگام راه اندازی نانوایی
هزینه های زیادی وجود دارد که باید آن را در نظر بگیرید ، مانند اجاره یک فضای تجاری ، گرفتن بیمه ، پر کردن فضای نانوایی با تجهیزات ، استخدام و آموزش کارکنان و پرداخت هزینه های خدمات.
در نتیجه ، برای تأمین این هزینه ها باید مقدار قابل توجهی پول در دسترس داشته باشید. علاوه بر این ، ممکن است چند ماه پس از افتتاح سودآوری نانوایی شما طول بکشد ، بنابراین برای تأمین هزینه چندین ماه پس از راه اندازی به پول نقد نیاز دارید.
- اجاره یک فضای تجاری
پس از تأمین بودجه برای راه اندازی نانوایی می توانید به دنبال یک فضای تجاری برای نانوایی خود بگردید. نوع فضای تجاری مورد نیاز شما به نوع نانوایی که می خواهید افتتاح کنید بستگی دارد.
به عنوان مثال ، اگر در حال افتتاح نانوایی سیار هستید ، باید وسیله نقلیه مناسبی را خریداری کنید و ممکن است بخواهید در یک آشپزخانه ، نانوایی خود را راه اندازی کنید.
نانوایی های خرده فروشی نیز به دنبال فضایی در یک مکان مرکزی نزدیک به جمعیت هدف خود که دارای فضای جلوی نانوایی نیز می باشد.
مکان نانوایی
از آنجا که نانوایی های عمده فروشی محصولات خود را به جای مشتری به مشاغل می فروشند ، می توانند دورتر از مرکز شهر یا مناطق پرجمعیت واقع شوند. اما ، صرف نظر از نوع نانوایی که افتتاح می کنید ، مواردی وجود دارد که می خواهید هنگام جستجوی فضای تجاری در نظر بگیرید:
- دسترسی جمعیتی
- نزدیکی با تهیه کنندگان مواد اولیه
- اندازه و فضای مورد نیاز
- مقررات بهداشتی و منطقه ای
- نرخ ایمنی
۴- مجوزهای لازم
قوانین خدمات مواد غذایی در سطح اتحادیه های نانوایی و پخت و پز ، تنظیم می شود ومجوزهایی وجود دارد که قبل از افتتاح نانوایی خود باید به آنها دست پیدا کنید.
انواع مجوزهای مورد نیاز شما بسته به موقعیت مکانی شما متفاوت خواهد بود ، بنابراین حتما قوانین و مقررات محلی خود را بررسی کنید تا ببینید قوانین خاصی که در مورد تجارت جدید شما اعمال می شود وجود دارد یا خیر.
۵- طراحی یک چیدمان پس از تأمین مکان
برای راه اندازی نانوایی خود ، می توانید برنامه ریزی لازم برای تجهیزات مورد نیاز خود و نحوه ساماندهی آشپزخانه خود را آغاز کنید. علاوه بر این ، اگر نانوایی شما دارای فضای جلوی نانوایی است ، شما نیاز به طراحی نقشه کف دارید.
برای چیدمان فضای پشت نانوایی که مربوط به پخت نان است روش های مختلفی وجود دارد که می توانید آشپزخانه و تجهیزات خود را سازماندهی کنید.
اما ، چهار بخش وجود دارد که هر آشپزخانه نانوایی شامل آنها خواهد بود: تمیز کردن ، نگهداری ، تهیه مواد اولیه و پخت و پز نان ، و شما می خواهید نانوایی خود را ساماندهی کنید تا این چهار بخش با هم همراستا شوند.
ایستگاه خدمات
به علاوه ، کافه های نانوایی و نانوایی هایی که دارای قسمتی در جلوی نانوایی هستند نیز دارای یک ایستگاه خدمات هستند که در آنجا خدمات را به مشتری تحویل می دهند.
شما می خواهید نانوایی خود را از طریق فرآیند پخت تنظیم کنید. این کار از قسمت انبار شروع می شود و سپس به بخش های آماده سازی و پخت و پز نان می روند.
پس از تهیه نان های پخته شده خود ، می توانید آنها را به مشتریان خود ارائه دهید یا آنها را بسته بندی کنید. سرانجام ظروف و قابلمه های کثیف شما در ایستگاه تمیز کردن تمیز می شوند.
ایجاد فضای مورد نیاز
شما همچنین می بایست قبل از اتمام برنامه راه اندازی کافه نانوایی خود ، فضای مورد نظر خود را اندازه گیری کرده و از داشتن فضای کافی برای همه تجهیزات لازم اطمینان حاصل کنید.
طراحی یک قسمت جلوی نانوایی یا کافه نان که مشتریان می توانند فهرست نان پخته شده وقیمت را مرور کنند. ایجاد یک چیدمان بهینه در فضای جلوی نانوایی باعث می شود تا مشتریان شما راحت انواع نان ها وقیمت هارا مرور کنند.
منبع :https://bakesanat.com