برند شخصی
اگر هنوز به این متعهدید که برند شخصی خودتان را ایجاد کنید، وقت آن رسیده که دستبهکار شوید. من شدیداً طرفدار برندینگ شخصی هستم. خودم هم آژانس بازاریابیام را به همین شیوه تاسیس کردم. من از برند شخصیام بهره گرفتم و از روش خود راهاندازی برای توسعه آن استفاده نمودم، بدین ترتیب دیگر نیازی نبود وام تجاری بگیرم یا سهامی به سرمایهگذاران بفروشم. تا به امروز هم ۱۰۰ درصد مالکیت تمام کسبوکارهایم متعلق به خودم است.
اگر این روش بهدرستی انجام گیرد، میتوانید صاحب قدرت شوید، خود واقعیتان را نمایش دهید و با شفافیت و تخصص، مشتری جذب کنید. در این مقاله استراتژیهای موثر در این رابطه بیان میشود. بعد از مشورت با تعدادی از کارآفرینان، فهرستی از دوازده روش تهیه کردم که با استفاده از آن میتوانید در سال آینده، برند شخصیتان را تقویت نمایید.
۱– خبرنامه ایمیلی هفتگی راهاندازی کنید
سالهاست که من یک خبرنامه هفتگی را برای مخاطبانم ارسال میکنم، ولی این کار را از طریق شرکتم انجام میدهم تا بدین ترتیب بازاریابی آنلاین هم کرده باشم. در سال ۲۰۱۸ قصد دارم یک وبسایت شخصی راهاندازی کنم که مثل یک هاب اطلاعاتی برای تمامی برندها و پروژههای من عمل کند. همچنین میخواهم یک خبرنامه هفتگی راهاندازی کنم و ازآنجاکه این خبرنامه با برند شخصی من در ارتباط است، میتوانم در آن درباره طیف وسیعی از موضوعات صحبت کنم.
دیپ پاتل، موسس Owlmetrics دراینباره میگوید: «ما بهطور مستمر درباره اهمیت ساختن فهرست ایمیلی مطالبی را میشنویم، چراکه بازاریابی ایمیلی هنوز هم یکی از اثربخشترین تکنیکهای بازاریابی است، اما ساختن فهرست ایمیلی که بهجای شرکت، بر اساس برند شخصی تهیهشده باشد، و ارسال خبرنامه هفتگی به اعضای آن، میتواند بسیار مفید واقع شود. با استفاده از این فهرست، برای کسبوکارهای آتی هم میتوانید بازاریابی کنید و این دقیقاً همان روشی بود که من با استفاده از آن، استارتآپ جدیدم را معرفی کردم. با این کار میتوانم خودم را هر هفته مقابل دید مخاطبان فعال قرار داده، توجه آنها را به محتوای منتشرشدهام جلب کنم، و بدین ترتیب برند شخصیام را تقویت نمایم.»
۲ـ با ۳ دلار در روز، کمپین برندسازی شخصی خود را در فیسبوک راهاندازی کنید
کارآفرینان زیادی از آگهیهای فیسبوک برای کسبوکارهایشان استفاده میکنند، ولی به استفاده از آگهیها برای ترویج برند شخصیشان فکر نمیکنند. من در حال حاضر از آگهیهای فیسبوک به شکلی هدفمند استفاده میکنم تا صفحه فیسبوکم را مقابل چشم مدیران اجرایی سطح C سازمانهای خاص و بزرگی که هدف من هستند، قرار دهم. این مقرون بهصرفهترین استراتژی است که در حال حاضر برای برقراری ارتباط با مدیران ردهبالا به کار بستهام.
دین استدمن، مدیرعامل Dignity Bio Labs میگوید: «فیسبوک به شما اجازه میدهد خود را دقیقاً مقابل چشم مخاطبانی که میخواهید جذبشان کنید، قرار دهید. پیشنهاد من این است که همه یک صفحه عمومی داشته باشند تا بتوانند برند شخصیشان را روی پلتفرمی عرضه کنند که از پروفایل شخصیشان جدا است. سپس مخاطبان ایده آلشان را هدف قرار داده و برای آنها آگهی تبلیغاتی درست کنند، و بودجهای که برای این کار در نظر میگیرند باید فقط ۳ دلار در روز باشد. بدین ترتیب میتوانید برند شخصیتان را در فیسبوک توسعه داده و با هزینهای کمتر از ۱۰۰ دلار در ماه، ترافیک سایت خود را افزایش دهید. این استراتژی اثربخشی است که تمامی کارآفرینان استطاعت آن را دارند.»
۳ـ محتوایی طولانی و منظم در لینکدین منتشر کنید
خودم شاهد بودهام برخی از کارآفرینانی که از دوستان من بودهاند با استفاده از لینکدین، بهخصوص در سهماهه آخر سال، بسیار موفق عمل کردهاند. محتوای طولانی و باکیفیت میتواند بسیار مفید باشد و به شما کمک کند تا مخاطبانتان را در لینکدین افزایش دهید و سپس آن مخاطبان را به سمت پلتفرمهای اجتماعی، بلاگها و وبسایتها سوق دهید. امانوئل دیبر، مدیر بازاریابی دیجیتال Flight Hacks دراینباره میگوید: «لینکدین امسال محبوبیت بسیاری پیداکرده و این فرصتی است برای کارآفرینان تا توسط طیف وسیعی از مخاطبان فعال، دیده و شنیده شوند. لینکدین همواره کاربران بسیاری داشته، ولی اکنون کاربران آن بیش از گذشته با محتوایش درگیر هستند.»
«بهجای آنکه هدف محتوایتان را عوض کنید، محتوایی طولانی بنویسید که منحصراً مختص پروفایل لینکدین شما باشد. با تبدیل کردن نظرات به گفتگو، میتوانید مخاطبان را درگیر کرده و خودتان را بهعنوان یک متخصص قدرتمند در ذهن آنها ماندگار کنید.»
۴ـ یک وبسایت مستقل راهاندازی کنید
همانطور که قبلاً گفتم، من یک وبسایت شخصی جدید دارم که بهزودی راهاندازی میشود. به نظر من، امروز باوجوداین تعداد برند و کسبوکاری که دارم، داشتن وبسایت شخصی به برند شخصی من کمک میکند. میخواهم از این وبسایت برای هدایت مردم به سمت برندهای گوناگونی که دارم استفاده کرده و مشتریان بالقوهام را به سمت کسبوکار جدیدم جذب نمایم. بن لارسی، هم موسس StoreKit میگوید: «اگر همواره به بازاریابی از طریق شرکتتان متکی باشید، ساختن برند شخصی کار دشواری است. وبلاگ نویسی درباره وبسایت شرکت یا معرفی پروفایلی که شرکت در رسانههای اجتماعی دارد میتواند به نفع کسبوکار شما باشد، اما اگر نسبت به ساخت برند شخصیتان جدی هستید، لازم است برند تجاری و شخصیتان را از هم جدا کنید.»
«داشتن یک وبسایت ساده با صفحه «درباره ما» و یک وبلاگ، برای شروع کافی است. بهطور منسجم وبلاگ نویسی کنید و محتوایی را که مینویسید در پروفایلهای شخصی خود در رسانههای اجتماعی به اشتراک بگذارید. اگر امکان دارد، از نام و نام خانوادگی خود بهاضافه پسوند دات کام برای دامنه سایت خود استفاده کنید.»
۵ـ بلاگ پست خود را در کانالهای کشف محتوا تقویت کنید
این کاری است که با بسیاری از مشتریانی که برای مشاوره به من مراجعه میکنند انجام میدهم. ما محتوایی را که تهیهکردهایم در کانالهای توزیع پولی ارسال میکنیم تا کشش اولیه را بهسرعت ایجاد کنیم. بازدیدها و اشتراکگذاریهایی که از این روش به دست میآورید نیز، بهمنزله اثبات اجتماعی کسبوکار شما هستند.
مارک فیگین، هم موسس PowerSetter میگوید: «برای آنکه برند شخصی قدرتمندی ایجاد کنید تا بتوانید از آن بهره بگیرید، لازم است ابتدا برای خود فالوینگ ایجاد کنید. هدف شما، چه فالوینگ بیشتر در رسانههای اجتماعی باشد و چه پایگاه داده CMS عمیقتر، فرقی نمیکند، چراکه درهرصورت باید اطلاعات ارزشمندی را مقابل چشمان مخاطبان هدف خود قرار دهید.»
«وبلاگ نویسی روش بسیار خوبی است، اما به شرطی که مردم محتوایی را که مینویسید بخوانند و با آن درگیر شوند. یکی از آسانترین راهها برای جذب مخاطب جهت خواندن محتوا، حتی در صورت کم بودن ترافیک وبسایتتان، این است که محتوایی را که نوشتهاید از طریق یک کانال کشف محتوا مانند Outbrain یا Taboola تقویت کنید. شما تنها زمانی باید پول بپردازید که کسی روی محتوای شما کلیک کند، بنابراین برای شروع میتوانید بودجه بسیار کمی در نظر بگیرید.»
۶ـ در چتهای توییتر مشارکت کرده یا فعالیت توییتری خود را شروع کنید
توییتر درگذشته پلتفرم اجتماعی موردعلاقه من بوده و چتهای توییتری در آن زمان، بهخصوص در صنعت بازاریابی آنلاین، بسیار ارزشمند بودند. جدیداً علاقهمند شدهام که دوباره در توییتر فعال شوم و در چتهای توییتری مشارکت کنم. دیوید بادلی، مدیر Finance.co.uk میگوید: «سالها پیش چتهای توییتری بسیار محبوب بودند و امروزه دوباره در حال بازیابی شهرت قبلی خود هستند که ازنظر من دلیل آن علاقهمندی روزافزون اخیر مردم به ویژگی جدید توییتر، یعنی محدوده ۲۸۰ کاراکتری توییتهای آن است. سادهترین راه برای پیدا کردن چتهای مرتبط در توییتر و مشارکت در آنها، دنبال کردن افراد بانفوذ در صنعتتان است.»
«این چتها معمولاً رویدادهایی هفتگی هستند که ۳۰ تا ۶۰ دقیقه طول میکشند، دارای هشتگ خاصی هستند که شرکتکنندگان از طریق آن، بحث را دنبال کرده و در آن مشارکت میکنند. پاسخ به پرسشها و ارائه ارزش به مخاطبان، روشی ساده برای کمک به تقویت برند شخصی شماست.»
۷ـ برای مستندسازی سفر کارآفرینانهتان، از ولاگینگ (بلاگ ویدیویی) استفاده کنید
استفاده از ولاگ روزانه در سال ۲۰۱۸ یکی از کارهایی است که برای شروعش بسیار هیجانزدهام. من پروژه جالبی دارم که بهزودی شروع میشود و برای مستند ساختن فرایند آن لحظهشماری میکنم. فیلم گرفتن در تمام طول روز، و ویرایش فیلمها در تمام طول شب، کاری است که نیاز به ازخودگذشتگی دارد، ولی من کاملاً نسبت به آن متعهد هستم.
به گفته راهه ریاضی، مدیرعامل Copperblu Media: «این روزها ولاگها بسیار محبوبیت پیداکردهاند، چراکه تلفنهای همراه به مشتریان اجازه میدهند تا در همه حال از محتوای ویدیویی استفاده کنند. کارآفرینانی همچون گری واینرچاک و کیسی نیستات جزو افراد مهمی هستند که نشان دادهاند چه طور میتوان خیلی ساده با ولاگ روزانه از زندگی روزمره، به برند شخصی بسیار قدرتمندی دست پیدا کرد.»
اگرچه نتایجی که آنها بدان دستیافتهاند نتایج معمولی نیستند، ولی میتوانید از همین استراتژی برای جلب مخاطب استفاده کنید. برای این کار، به یک زاویه دید و داستان منحصربهفرد نیاز دارید، اما بعد از تعیین آن، فرصت جذب مخاطب و تقویت برند شخصی برایتان نامحدود است.
۸ـ زمان و تخصص خود را در اختیار جامعه محلی خود قرار داده تا دریچهها را بهسوی خود بگشایید
طی چند سال گذشته، درزمینهٔ بازاریابی، به سازمانهای غیرانتفاعی بهطور رایگان کمک کردهام. باگذشت زمان، این اقدام من باعث شده به افراد بسیار خوبی معرفی شوم و مرا به برخی برندهای بزرگ ارجاع دهند.
کریستال وینگیت، موسس Roof Top Services of Central Florida, Inc.میگوید: «تمامی برندهای شخصی باید از یک جایی شروع کنند، و اجتماع محلی شما مکان بسیار خوبی است برای آنکه خود را بهعنوان متخصص در حوزه خودتان معرفی کنید. با اختصاص زمان رایگان یا ارائه کالا یا خدمت، میتوانید دریچههای مختلفی را به روی خود بازکنید که باعث تقویت برند شخصی شما میشوند. برای مثال میتوانید بهعنوان کارشناس در برنامه رادیو یا تلویزیون محلی صحبت کنید، یا در نشریات محلی مصاحبه کرده و در سخنرانیهای محلی مشارکت کنید. وقتی بخشی از زمان خود را صرف این امور کنید، بهعنوان عضوی فعال و مفید در اجتماع به شما نگاه میکنند و شاهد خواهید بود که فرصتها خودشان مقابل شما قرار میگیرند.»
۹ـ یک پادکست هفتگی راهاندازی کنید
من طی شش ماه گذشته، از محتوای پادکستهای بیشتری استفاده کردهام. بارها دیدهام کارآفرینان، با استفاده از پادکست، مخاطبان زیادی را جذب میکنند، و این افراد بهتدریج به سمت پروفایلهای رسانههای اجتماعی این کارآفرینان کشیده میشوند و به آنها کمک میکنند تا برند شخصیشان تقویت شود. خود من هم میخواهم در آینده نهچندان دور از این روش استفاده کنم.
کریس راش، مدیرعامل Staff Outsourcing میگوید: «پادکستها همان هدف بلاگ و پروفایل رسانه اجتماعی شمارا پوشش میدهند. پادکستها پلتفرمی هستند که میتوانید در آن تخصص و دانش خود را به نمایش گذاشته و امیدوار باشید تا مخاطب جذب کنید. پادکستها قابلحمل هستند و در هر ساعتی، حتی موقع رفتوآمد به منزل یا محل کار، یا در باشگاه، میتوان از آنها استفاده کرد.»
۱۰ـ هرگز دست از یادگیری نکشید
من هرروز مقداری از وقتم را صرف مطالعه و یادگیری کرده و تا آنجا که میتوانم اطلاعات جذب میکنم. صنعتی که در آن فعالیت دارم مرتباً در حال تغییر است، بنابراین اگر نتوانم همگام با تغییرات حرکت کنم ممکن است ارزش من پایین بیاید و تأثیری منفی روی برند شخصی من بگذارد.
دیوید دبلیو کرگ، هم موسس Craig, Kelley & Faultless LLC میگوید: «قبل از آنکه حتی به نصیحت کردن و ارائه نظر خود فکر کنید، باید در صنعت خود کاملاً مهارت داشته باشید. با یادگیری مستمر از طریق مطالعه کتاب، مطالعات موردی و کسب حداکثر اطلاعات ممکن، میتوانید ذهن خود را آماده و بهروز نگهدارید.»
«اگر چیز باارزشی برای ارایه به افرادی که شما را فالو میکنند نداشته باشید، نمیتوانید انتظار داشتن برند شخصی قدرتمندی داشته باشید. هر چه برای یادگیری و کسب اطلاعات بیشتر تلاش کنید، چیزهای بیشتری میتوانید ارائه دهید، و این درنهایت به شما کمک میکند برند شخصی قدرتمندی برای خود ایجاد نمایید.»
۱۱ـ در کنفرانسهای صنعتی مهم شبکهسازی کنید
شبکهسازی اصلیترین دلیل من برای شرکت در کنفرانسهاست. وقتی تصمیم میگیرم در کنفرانسی شرکت کنم، تصمیم من بر اساس فرصتهایی است که برای شبکهسازی وجود دارد، و سخنران یا خود جلسه کنفرانس لزوماً برایم حائز اهمیت نیستند. درگذشته در کنفرانسهایی شرکت کردهام که در آن تمام وقتم را صرف شبکهسازی کردهام، بیآنکه توجهی به خود کنفرانس داشته باشم.
مارک لیمان، مدیر بازاریابی Blinds UK میگوید: «برقراری ارتباط حتی با یک فرد بانفوذ و کلیدی در صنعتتان، میتواند باعث شود برند شخصی شما مقابل چشم مخاطبان بسیار زیادی قرار گیرد. بنابراین وقتی در کنفرانسها شرکت میکنید پیش از آنکه قدم به سالن بگذارید حتماً برنامهریزی دقیق و حسابشدهای داشته باشید. اهداف خود را از قبل شناسایی کرده و زمانهایی را برای ملاقات با آنها در ساعات استراحت، یا در برنامههای بعد از کنفرانس برنامهریزی کنید. همینکه در یک بلاگ پست، یا در رسانههای اجتماعی، نام یک فرد بانفوذ در صنعت را بیاورید، یا در یک پلاگین خبرنامه ایمیلی از آن استفاده کنید، برای برند شخصی شما معجزه خواهد کرد.»
۱۲ـ روی عکاسی حرفهای سرمایهگذاری کنید
من در همهجا، از رسانههای اجتماعی گرفته تا بیوگرافیهایم بهعنوان نویسنده، از یکی از عکسهایم استفاده میکنم. اگر بهطورجدی میخواهید برند شخصی قدرتمندی ایجاد کنید، این همسان بودن و انسجام رمز موفقیت شماست. این عکس را تقریباً دو سال قبل انداختهام، بنابراین تصمیم دارم چند عکس جدید در ششماهه اول سال تهیه کنم. اگرچه میخواهم این عکسها حرفهای باشند، ولی به نظر من باید ازنظر شکل ظاهری هم جدید و بهروز باشند. ویجی نایر، مدیرعامل Sleepaiderمیگوید: «اگر میخواهید مردم برند شخصی شمارا جدی بگیرند، باید در تمام حسابهای آنلاین و پروفایلهای خود در رسانههای اجتماعی، از یک عکس حرفهای استفاده کنید. بهجای سلفی گرفتن بهتر است چند صد دلار هزینه کنید و در استودیوی عکاسی، عکسهای حرفهای بگیرید.»
«برند شخصی شما با این روش حرفهایتر به نظر میرسد، و وقتی مخاطبان یک تصویر خاص را در چند پلتفرم میبینند، کمکم به شما توجه بیشتری نشان میدهند و حرفهایتان را جدیتر میگویند. تصاویری که کیفیت آنها ضعیف است ممکن است بلافاصله برند شخصی شما را کمرنگ کنند.»
منبع: