راههای کسب درآمد از توسعه اپلیکیشن موضوع بسیار مهمی است که یک توسعهدهنده نباید از کنار آن به سادگی عبور کند. دقت به این موضوع یعنی طی کردن مسیری درست برای کسب درآمد از اپلیکیشن!
با وجود این که پیوسته بر افزایش جمعیت تاکید میشود اما اوضاع اشتغالِ کشور خیلی تعریف ندارد. امروزه بیکاری نه فقط یک معضل، بلکه به یک پارادوکس و تناقض ذهنی میان جوانان تبدیل شده که نتیجه آن فاصله گرفتن از علمآموزی است.
باور این که هزاران نیروی آماده به کار و جوان با وجود تخصص و مهارتهایشان هنوز هم در هزارتوی اشتغال سرگردان هستند، بسیار تلخ است.
با وجود این مشکلات باید خدا را شاکر باشیم که حداقل اپلیکیشنها و پیشرفت تکنولوژی به دادمان رسیدند و با راههای کسب درآمد از توسعه اپلیکیشن میتوان دیو بیکاری را حتی در ایران، زمینگیر کرد!
بازار اپلیکیشن بزرگتر و قدرتمندتر از آن چیزی میباشد که فکرش را کنید. شاید نگرانیهایی بابت اتلاف وقت در شبکههای اجتماعی، پیامرسانها و به طور کلی برنامههای موبایلی وجود داشته باشد؛ اما این نگرانیها، حداقل برای کاهش نرخ بیکاری مفید بوده است.
پیشزمینه مختصری از کدنویسی کافی است تا جوانانی که در معرض مخاطره گرفتاری به آثار بیکاری هستند، نجات یابند و این چرخه باطل به یکی از چرخههای پُردرآمد و پولساز تبدیل شود.
البته هر اپلیکیشنی نمیتواند به مرحله کسب درآمد برسد؛ که اگر این چنین بود سازندگان ۵۰ میلیارد اپلیکیشن در اپ استور و گوگل پلی، میلیاردر بودند!
مطلب امروز خاص کسانی است که اولا آشنایی مختصری با روند تولید اپلیکیشن دارند؛ ثانیا سودای پولدار شدن را در سر میپرورانند و میخواهند سد بیکاری را با راههای کسب درآمد از توسعه اپلیکیشن بشکنند.
معرفی راههای کسب درآمد از توسعه اپلیکیشن
حتی اخباری نظیر توقف فعالیت استارتاپها در اپ استور هم نباید یک توسعه دهنده اپلیکیشن را از پا درآورد. برای یک برنامه نویس همیشه فرصت شغلی وجود دارد.
اگر اپ استور خلوت شود تبادل لینک اپلیکیشن از راههای دیگری انجام میشود و حتی اگر با چالش جدید غلبه رباتها بر اپلیکیشن مواجه شویم باز هم برای یک توسعه دهنده اپلیکیشن، راه کسب درآمد وجود دارد.
اما راههای کسب درآمد از اپلیکیشن چیست و چه طور میتوان با برنامه نویسی اپلیکیشن، گذران زندگی کرد؟
ثبت نام کامل در اپ استور و گوگل پلی
برخلاف تصور برخی فقط ثبت نام واقعی و تکمیلی در گوگل پلی یا اپ استور است که منجر به درآمدزایی میشود. در هر دو این مارکتها برنامهای خاص توسعه دهنده به نام Developer طراحی شده است که استفاده از آن رایگان نیست.
اما به واسطه آن شناخت برنامه خوب از بد در اپ استور یا گوگل پلی خیلی ساده است؛ چون هر توسعه دهندهای با برنامه بیکیفیت و بیارزش، نمیتواند هزینه اشتراک برای استفاده از این سرویس را بپردازد.
مطابق با اساسنامه، در اپ استور هر توسعه دهنده باید هزینه ۹۹ دلار را به صورت سالانه واریز نماید تا بتواند به یکی از پیشرفتهترین سیستمهای توسعه اپلیکیشن دسترسی یابد.
در اپ استور این سیستم حاوی مجموعهای از برنامههای تست و ارزیابی برنامهها، قابلیت دسترسی به برنامههای اختصاصی تولید شده توسط اپل و امکان انتشار برنامه مختص آیفون، آیپد، اپل واچ و اپل تیوی میباشد.
آنچه در تصویر بالا میبینید بخشی از کنسول توسعه دهندگان در گوگل پلی است. هزینه استفاده از این خدمات در گوگل پلی مطابق با آن چه که انتظار میرود کمتر است. به طور کلی راههای کسب درآمد از اپلیکیشن در گوگل پلی سادهتر است.
هر توسعه دهنده باید تنها ۲۵ دلار به صورت سالانه پرداخت کند تا بتواند از ابزار گوگل پلی برای ساخت اپلیکیشن و درگاههای پرداخت اختصاصی آن برای واریز هزینهها استفاده نماید.
بعد از این پرداخت است که گوگل پلی و اپ استور شما را به سمت موتورهای پرداخت درون برنامهای هدایت میکنند تا بتوانید از هر کاربر خاص خود، به ازا پرداخت درون برنامهای، کسب درآمد کنید.
انتخاب مَجرایی که شما را به سمت درآمد هدایت میکند
تا به حال به این فکر کردهاید که چطور میشود برخی به خوبی با کسب درآمد از بازیهای موبایل و اولین محصولی که تولید کردهاند مشهور میشوند؟ شناخت بهترین محصول و بهترین مجرا یکی از راههای کسب درآمد از توسعه اپلیکیشن است.
اگر سپاه شما برای رویارویی با رقبا یک نفره است و تیم چندان قوی و حرفهای برای برنامه نویسی ندارید حداقل در ابتدای راه، مسیر خود را درست انتخاب کنید.
در حوزهای کار کنید که اولا میزان تقاضای زیادی دارد؛ ثانیا کاربر برای آن پول پرداخت میکند. بهترین راه این است که جستجوی دقیق و موشکافانهای میان انواع اپلیکیشنها و رقابت میان آنها داشته باشید.
بگردید ببینید پولسازترین دستهبندی در بازارهای اپلیکیشن کدام دستهبندی بوده است. بر اساس نتایج به دست آمده از تحقیقات VisionMobile به ترتیب دستهبندیهای سلامت، تجارت و گسترش کسب وکار، بیشترین درآمد را برای توسعه دهندگان در سال ۲۰۱۴ به همراه داشتند.
بعد از شناخت بهترین دستهبندی، اولین نیاز شما استخدام متخصصان IT و تخصیص بودجه کافی برای افزایش بهرهوری خواهد بود.
پیکره سازی و آماده سازی شرایط دانلود
طرح کسب وکار استارتاپ اپلیکیشن شما هر چه که باشد نیاز به پیکره بندی مناسبی دارید. با پیکره بندی آشنایی ندارید؟
فرض کنید میخواهید خبر نه چندان خوبی را به دوستتان منتقل کنید. در چنین مواقعی توصیه میشود به آهستگی و با مقدمه چینی این خبر را اطلاع دهید تا بهترین و منطقیترین واکنش را از طرف مقابل خود دریافت کنید.
اوضاع مشتری نیز در برابر اپلیکیشنهایی که با پرداخت درون برنامهای کسب درآمد میکنند دقیقا مثل حال کسی است که میخواهد خبر بدی بشنود: پرداخت هزینه اپلیکیشن!
نگاهی به بازی معروف Super Mario Run بیندازید؛ با این که خبر سقوط سوپرماریو در جذب کاربران موبایل پخش شد اما این کمپانی هنوز هم الگوی خوبی برای همه توسعه دهندگان اپلیکیشن است.
این بازی رایگان است. کاربر هم به همین خیال آن را دانلود و نصب میکند؛ اما نمیداند که بازی از مرحله سوم قفل میشود و رسیدن به نتایج زحماتی که تا الان کشیده است منوط به پرداخت ۹٫۹۹ دلار اشتراک است!
با این استراتژی، نینتندو، یک پیکره بندی مناسب برای دانلود برنامه خود ایجاد کرده است. روشی که دقیقا یکی از همان راههای کسب درآمد از توسعه اپلیکیشن است.
نینتندو با این ترفند حتی کاربرانی که اهل پرداخت درون برنامهای نیستند را اسیر میکند؛ چون به سادگی نمیتوان از بازی جذابی مثل سوپرماریو گذشت.
شک نکنید اگر نینتندو از همان اول جار میزد ادامه بازی از مرحله سوم بدون پول غیرممکن است؛ همه از این بازی بیزار میشدند!
برچسب معجزه آسای «رایگان»
به تگ جادویی free یا رایگان ایمان آورید! به کار بردن این تگ حتی اگر برنامه با پرداخت درون برنامهای همراه باشد؛ حداقل باعث میشود کاربر فرصت امتحان کردن پیدا کند.
خیلی از کاربران بعد از مشاهده قابلیتهای اپلیکیشن با رضایت کامل پرداخت خود را انجام میدهند. نظرات مربوط به چنین اپلیکیشنهایی به خوبی بیانگر این موضوع میباشد.
پاسخگویی به بازخورد منفی و مثبت
وقتی که یک اپلیکیشن را در اپ استور منتشر میکنید باید خوب و بد را با هم بپذیرید. نظرات بخشی مهم در صفحه هر اپلیکیشن هستند و مطمئنا برخی از آنها منفی و دلسردکننده هستند.
توسعه دهنده واقعی و مصمم کسی است که به این نظرات پاسخ دهد و مسئولیت هر مشکلی را بر عهده گیرد. مرحله بعدی رفع خطاها با ارتقا اپلیکیشن میباشد تا کمکم آتش خشم کاربران ناراضی در مراحل بعدی فروکشد.
علت پاسخگو بودن به بازخوردها هم کاملا مشخص است. کاربران معمولا به اپلیکیشنهایی اطمینان میکنند که پنج ستاره را از بقیه گرفته باشند.
باید سعی کنید نظر تمام کسانی که دیدگاهی منفی نسبت به اپلیکیشن دارند را جلب کنید تا این رتبهبندی به بهترین حالت خود برسد.
بهرهمندی از سیستم رتبهبندی یا ریتینگ
بازخورد و علاقمندی کاربران به دیده شدن برنامه کمک میکنند؛ اما مسلما بدون سیستم رتبهبندی هیچ برنامهای کامل نیست. از گزینه ریتینگ برای اپلیکیشن خود استفاده کنید.
اجازه دهید اینبار نظرات کاربران، از راههای کسب درآمد از توسعه اپلیکیشن برای شما باشد. این سیستم رتبهبندی به شیوههای متفاوتی در اپلیکیشنها قرار میگیرند.
برخی با نمایش پنجره پاپ آپ، برخی از طریق ارسال پیغام و برخی با درج گزینه رتبهدهی در تنظیمات برنامه، از کاربر میخواهند در این فرآیند شرکت کند.
احتمالا استفاده از روش دوم و درخواست محترمانه برای رتبهدهی بهتر از سایر روشهای رایج باشد.
استفاده از ظرفیتهای تبلیغاتی
نمیخواهید از کاربران خود چه به صورت مستقیم و چه با پرداخت درون برنامهای درخواست پرداخت کنید؟ دوست دارید از اپلیکیشن خود بدون روشهای رایج کسب درآمد کنید؟
هنوز پتانسیلهای دیگری هم برای تامین هزینهها وجود دارد. تبلیغات یکی از همان ظرفیتهای موجود است.
بسیاری از توسعه دهندگان از تبلیغات بنری استفاده میکنند و آن را در صفحه اول نمایش میدهند. این بنرهای کوچک خیلی برای کاربر آزار دهنده نیستند.
از طرفی هم کاربر بیشتر به دیدن تبلیغات متمایل است تا این که بخواهد هر بار پرداخت درون برنامهای انجام دهد!
به شیوههای کسب درآمد کمپانی لاین هم نگاهی بیندازید. برخی از اپلیکیشنها تبلیغات ویدیویی انجام میدهند که این روش برای کاربر کمی آزاردهنده است.
از هر کدام از این طرحها که به عنوان راههای کسب درآمد از توسعه اپلیکیشن استفاده میکنید، مطمئن شوید به کارگیری پلتفرم، ساده است و نحوه پرداخت وجه نیز منظم و ثابت خواهد بود.
معرفی سرویس AdMob
گوگل سرویسی جداگانه برای تبلیغات اینترنتی موبایلی به نام AdMob عرضه کرده است که مختص همان توسعه دهندگانی است که میخواهند همزمان کسب درآمد اندکی داشته باشند.
یکی از قابلیتهای این سرویس Mediation میباشد. قابلیتی که به شما اجازه میدهد تعدادی از تبلیغات را از شبکههای تبلیغاتی آنلاین موجود به دلخواه انتخاب نمایید.
گوگل هم در عوض سودی که این تبلیغات به دست میآورد برای بهبود ریتینگ شما تلاش میکند. این سرویس برای هر دو OS اندروید و iOS قابل استفاده میباشد.
منبع: