با یک کار هیجان انگیز و سرگرم کننده هم می توانید ماهیانه یک تا دو میلیون تومان درآمد داشته باشید!
محمد مهدی دهقانی یک نمونه ی بارز برای این مثال است، کسی در کار با خمیر و درست کردن وسایل تزیینی به قدری ماهر است که حالا مشتری های پروپا قرصی را برای خوش پیدا کرده و این کار تزیینی به شغل ثابت او تبدیل شده است.
از کابینت سازی تا تزیین فانتزی
محمد مهدی دهقانی متولد ۱۳۷۰ است، فوق دیپلم آی تی دارد و البته کارهایی که برای کسب درآمد تا امروز انجام داده هیچ ارتباطی با رشته ای که در آن تحصیل کرده ندارد.
” قبل از این که این کار را شروع کنم شغلم کابینت سازی بود تا اینکه استارت این کار جدید را خواهرم زد. توی سایت های مختلف ترکیه ای و آلمانی به یک کار تزیینی جدید برخورده بود که با یک خمیر خاص درست می شد. اول نرگس شروع کرد به دیدن طرح ها و این که چطور می شود آن ها را درست کرد، بعد تحقیق کرد که این خمیر را چطوری می شود درست کرد و یا از کجا می شود خرید؛ بعد از این که جواب همه ی این سئوال ها را به دست آورد خودش شروع کرد به کار کردن. از آنجایی هم که در خانه این کار را می کرد، من هم می دیدیم، کم کم علاقه مند شدم که ببینم اصلا این چه کاری است و چطوری می شود آن را انجام داد و همین علاقه باعث شد تا کار را از خواهرم یاد بگیرم.
هیچ کلاسی نرفتیم
خیلی ها فکر می کنند برای یادگرفتن یک هنر جدید باید حتما به کلاس هایی بروند که هزینه های آموزش آن سرسام آور است، در صورتی که با کمی خلاقیات و پشتکار می شود راه های تازه ای برای یادگرفتن پیدا کرد. ” وقتی خواهرم این سبک کار تزیینی را در اینترنت پیدا کرد، هیچکسی در ایران آن را انجام نمی داد، به همین خاطر هیچ کلاس آموزشی و دوره ای هم برایش وجود نداشت. تنها منبع ما نمونه هایی بودند که در سایت ها و شبکه های اجتماعی خارجی وجود داشت، به همین خاطر، دو سال پیش بدون گذراندن هیچ دوره ای، این کار را با تمرین و خلاقیت خودمان شروع کردیم. اوایل طرح ها و ایده ها را از همان سایت ها پیدا می کردیم و شروع به درست کردن می کردیم، وقتی اصول اولیه ی کار با این خمیر را یادگرفتیم و به قول معروف دستمان راه افتاد کم کم خودمان ایده پردازی کردیم و طرح های مختلفی را امتحان کردیم که حتی از طرح های قلبی بهتر و زیباتر بود و الان دیگر تمام طرح هایی که کار می کنم از ایده های خودمان است.
یک خمیر مخصوص
استفاده ی درست از وسایل و مواد اولیه ی هر کاری، یکی از مهم ترین علت های پیشرفت در آن کار است، حتی اگر پیدا کردن آن ها سخت و دشوار باشد.
” خمیری که ما با آن کار می کنیم به ظاهر ، شبیه خمیری است که به خمیر گل چینی معرف است. اما در اصل هیچ شباهتی بین این دو خمیر جز در ظاهر وجود ندارد. این خمیرها به دلیل این که بیشتر در ظروف غذا خوری مثل قاشق، کارد، چنگال به کار می روند یک خمیر پلیمری ضد آب، نشکن، قابل شست و شو و بسیار سبک است. برای این که خود این وسایل وزن خاصی دارند و هدف از تزیین آن ها زیبا ترشدن میز و سفره است، نه این که فقط به عنوان یک وسیله ی تزیینی در قفسه از آن استفاده شود.
برای اینکه وسیله ساخته شده قابل استفاده باشد و در حین استفاده هم سنگینی آن حس نشود این خمیر مخصوص با وزن کمی که دارد مناسب ترین انتخاب است. این خمیر ها خیلی کم در ایران پیدا می شود و اگر هم باشد عموما تاریخ گذشته هستند. به همین خاطر ما خمیرهایمان را از ترکیه و یا آلمان سفارش می دهیم که کیفیت خوبی داشته باشد.
ما هر بار تنها آن مقداری که لازم داریم سفارش می دهیم تا همیشه خمیر تازه داشته باشیم برای این منظور هم هر بار از دوستانمان که به خارج از کشور سفر می کنند سفارش می دهیم تا برایمان تهیه کنند. این خمیرها مثل مداد رنگی بسته بندی شده هستند و هر بسته از ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان قیمت دارد که در رنگ بندی های مختلف قابل خریداری است.
ابزار خاصی نمی خواهد
یکی از دغدغه های افراد وقتی که کاری را شروع می کنند، مخارجی است که باید برای تهیه ی ابزار و وسایل اولیه ی آن کار صرف کنند، از آنجا که عموما این هزینه ها زیاد است، بسیاری از جویندگان کار از فکر راه انداختن کار برای خودشان پشیمان می شوند، اما این کار زیبا هزینه ی اولیه ی زیادی نمی خواهد.
«یکی از مهم ترین چیزهایی که در این کار وجود دارد این است که در دسته بندی شغل های خانگی قرار می گیرد، یعنی برای انجام آن نیاز به فضای مخصوص و بزرگ ندارید و اولین و مهمترین چیز، یعنی اجاره کردن یا خرید یک مکان برای شروع از دوش شما برداشته می شود. نکته ی دوم این است که ابزار خاصی هم برای این کار نیاز نیست، خود من یک سری قلم و وسیله ای که فکر می کردم به دردم می خورد را از یک مغازه ی لوازم قنادی خریدم. البته می شود از همان ابزارهای معمولی که در ساختن گل چینی هم از آن ها استفاده می شود برای این کار استفاده کرد . مهم این است که اول با خلاقیت و سلیقه به یک طرح برسید و بعد ببینید برای درست کردن آن به چه ابزاری نیاز دارید، گاهی دسته ی یک قاشق و یا نوک تیز یک چاقو هم کارتان را راه می اندازد، اینها چیزهایی است که درهر خانه ای پیدا می شود و برای تهیه آن لازم نیست پولی خرج کنید. اما به مرور می توانید هر بار با توجه به طرح و مدلی که میخواهید درست کنید ابزار مورد نیازتان را از خرازی ها و فروشگاه های لوازم قنادی تهیه کنید که عموما هیچکدام از آن ها قیمتی بیشتر از ۱۵ هزار تومان ندارند.»
محصولات متفاوت
استفادهی بهینه از مواد و چاشنی خلاقیت همیشه نتیجه های شگفت انگیزی به همراه دارد. « همانطور که گفتم ما هیچ کلاس آموزشیای نرفته ایم، بعد از این که کار را شروع کردیم سفارش های اولیه را گرفتیم، فکر نمی کردیم تا این حد از این کار جدید استقبال شود، بعد از چند ماه از شروع کار، خواهرم به دلیل مشغله هایی که داشت نتوانست کار را ادامه بدهد و من تصمیم گرفتم به تنهایی این کار را ادامه بدهم، برای خیلی ها عجیب بود که من به عنوان یک پسر به این کار ظریف و تزیینی علاقه مند شدهام، انقدر که کار اولم را ترک کردم و این کار را به عنوان شغل اصلی و اول انتخاب کردم. کم کم به جز درست کردن و تزیین وسایل غذاخوری شروع کردم به درست کردن چیزهایی مثل جاسوئیچی، مگنت های روی یخچال و کابینت و ماگ و این اواخر ست غذا خوری نوزاد، که به یکی از پر فروش ترین محصولات ما تبدیل شده است. این تنوع محصول باعث جذب بیشتر مشتری ها شد. از طرفی هم اگر خود مشتری ها طرح خاصی مد نظرشان باشد آن را درست می کنم و تا اینجا که همه مشتریان راضی بوده اند.»
جذب مشتری از شبکه مجازی
کاربرد درست از هر چیزی به خصوص تکنولوژی هایی که این روزها زیاد شده است، میتواند مفید و سودمند باشد البته اگر راه درست و اصولی آن را بلد باشیم.
« همان هفته های اول که تصمیم گرفتیم کارهایمان را برای فروش بگذاریم، خواهرم یک صفحه در اینستاگرام درست کرد و نمونه کارها را در آنجا گذاشت، خیلی زودتر از چیزی که فکر می کردیم سفارش ها شروع شد و کار و صفحه ی ما در شبکه های مجازی معروف شد. الان هم که من به تنهایی این کار را انجام می دهم هنوز هم آن صفحه را دارم و از همان طریق سفارش ها را دریافت می کنم و تحویل مشتری ها می دهم. با توجه به این که این روزها اکثرا از شبکه های مجازی استفاه می کنند، یکی از راحت ترین و بی هزینه ترین روش های تبلیغ و جذب مشتری همین راه است. شما با داشتن یک صفحه ی مجازی می توانید محصولاتتان را به دیگران معرفی کنید و مشتری پیدا کنید اما این کار همان قدر که راحت است، همان قدر هم ظرافت و اعتماد سازی می خواهد. این که سفارش ها را درست، سر موقع و با کیفیت به مشتری تحویل بدهید خودش یک تبلیغ مثبت است.»
کارآفرینی در کارگاه حیاط
اگر هدفی را که نشانه گذاری کرده ایم درست طی کنیم و برای انجام آن پشتکار داشته باشیم، روز به روز نتیجه وآثار موفقیت را در آن می بینیم، درست مثل کاری که آقای دهقانی انجام داده است. «بعد از گذشت چند ماه که کار را شروع کردم، دیدم حجم سفارش ها هر روز بیشتر می شود و به تنهایی قادر نیستم از پس آن بر بیایم، به همین خاطر تصمیم گرفتم دو نفر دیگر به عنوان یار کمکی اضافه کنم، دوتا از دوستانم که علاقه مند هم بودند را دعوت کردم وبه آن ها آموزش دادم، تقریبا یک ماه طول کشید تا زیر و بم و فوت و فن کار دستشان بیاید و الان سه ماهی می شود که این دو نفر هم در کنار من مشغول هستند. وقتی تصمیم گرفتم این کار را انجام بدهم دیگر نمی شد در خانه ادامه بدهیم؛ این شد که یک قسمتی از حیاط را خودم درست کردم و شبیه یک کارگاه کوچک درآوردم تا از آن به بعد کارهایمان را آنجا انجام بدهیم. حالا من یک کارگاه کوچک دارم و سه نفری سفارش هایی را که می گیریم درست می کنیم. خدا را شکر این روزها انقدر حجم سفارش هایمان زیاد شده است که در صفحه ی مجازی مان اعلام کردهایم فعلا از گرفتن سفارش جدید معذوریم.»
منبع
همشهری سرنخ