میترا شکری
برای کسب درآمد حتما نباید راه دوری بروید و سنگ بزرگی بردارید، خیلی وقتها یاد گرفتن یک فن و مهارت ساده که قرار است در زندگی روزمره به شما کمک کند، میتواند کم کم به پایه محکم برای انتخاب شغل آینده شما تبدیل شود. این جور وقتهاست که میتوانید رفته رفته حوزه کاریتان را گسترش دهید و به یک در آمد خوب فکر کنید. یکی از این کارها آموزش است؛ آموزش فنی که خودتان برای یادگرفتنش مدتها وقت گذاشتهاید و حالا تخصص و مهارت زیادی در انجام آن دارید؛ کاری مثل آموزش رانندگی. از آنجا که خیابانهای شهر بدون ماشین و ماشینها هم بدون راننده نمیشوند، پس این مزیت برای شغل شما وجود دارد که هیچوقت کار وکاسبیتان کساد نشود! رانندگی کنید و ماهی ۳ میلیون تومان دربیاورید. اگر این مبلغ وسوسهتان کرده، گزارش ما را از دست ندهید.
حتما اعصاب داشته باشید
قبل از اینکه درباره شرایط ورود به کار آموزش رانندگی توضیح دهیم باید یک مساله مهم را با شما در میان بگذاریم. مسالهای که نقشی اساسی در انتخاب این شغل دارد ؛ داشتن اعصابی آرام است؛ آن هم به مقدار فراوان.
رانندگی در خیابانهای پرترافیک خودش با مشکلات زیادی مثل استرس و بیحوصلگی همراه است حالا فکرش را بکنید که بخواهید به عنوان یک شغل به این رانندگی نگاه کنید و هر روز مجبور باشید مهارت هدایت ماشین در این خیابان شلوغ را به دیگران هم آموزش بدهید. پس اگر رانندگیتان خوب است و اعصابتان هم به اندازه کافی آرام است، ادامه این مطلب را بخوانید. در غیر اینصورت از خیر آن بگذرید و به فکر کارهای دیگر باشید.
گواهینامه دارید؟
شاید به نظرتان سوال بیموردی باشد اما جواب به آن بسیار مهم است. قبل از هرچیزی شما باید گواهینامه رانندگی داشته باشید؛ یعنی اجازه رانندگی در خیابانها به صورت قانونی به شما داده شده باشد. البته از تاریخ صدور این گواهینامه هم باید یک سال گذشته باشد تا شما بتوانید آموزش را شروع کنید. البته هر قدر سابقه داشتن گواهینامه شما بیشتر باشد، قطعا سریعتر میتوانید کار را بدست بیاورید و شروع کنید.
متاهلها و بالای ۲۳ سالها جلو بیایند!
این کار خوشبختانه جزو کارهایی است که پیش شرطهای زیادی برای به دست آوردنش لازم نیست.؛ یعنی هم خانمها میتوانند به این کار مشغول شوند هم آقایان. هم افراد با سواد بالا و هم با تحصیلات دیپلم. میزان معلومات عمومیتان هم کم باشد یا زیاد خیلی فرقی نمیکند، فقط برای اینکه به عنوان مربی تحت آموزشهای ویژه قرار بگیرید حتما باید سنتان از ۲۳ سال بیشتر باشد و متاهل شده باشید! به همین سادگی.
به جز اینها اگر به این کار علاقه دارید باید مهارتهای دیگری را هم به دست بیاورید ؛ مهارتهای نه چندان سختی مثل شناخت خیابان ها، تبحر در رانندگی، انتقال خوب مفاهیم به شاگردان و… نکتههایی که شاید در ظاهر ساده به نظر برسند اما میتوانند به شما کمک کنند که به عنوان یک مربی خوب و حرفهای شناخته شوید. مربیای که همه برای حضور در کلاسش و استفاده از آموزشهایش حتی ماهها منتظر بمانند.
گذراندن دوره مربیگری
برای ورود به این کار، باید یک دوره ۴۰ ساعته را در کانون اصناف و رانندگان که در میدان شهدای تهران برگزار میشود بگذرانید. این دوره که در ۱۰ جلسه ۴ ساعته برگزار میشود شامل مسائلی مثل کمکهای اولیه، آئین نامه، نکات فنی ماشین و البته امتحان رانندگی در شهر است. بعد از گذراندن این دوره باید برای گرفتن گواهی سلامت جسمی و روانی هم اقدام کنید.
این وسط تنها هزینهای که ممکن است شما را به زحمت بیندازد هزینه آزمایشهایی است که باید در بیمارستان ارتش انجام بدهید و هیچ بیمهای هم برای آن در نظر گرفته نشده است. برای اینکه ثابت شود شما هیچ بیماریای ندارید باید به این بیمارستان مراجعه کنید تا سلامت روحی و روانی شما توسط متخصص روانشناسی تایید شود.
بعد از آن نوبت به تایید سلامتی جسمتان میرسد. با گذراندن آزمایش عدم اعتیاد، بیماریهای واگیردار و… از این مرحله هم عبور میکنید و در مرحله بعدی نوبت به عدم سوءپیشینه میرسد. اگر همه این مرحلهها را به سلامت پشت سر بگذارید، میتوانید به جمع مربیان آموزش رانندگی بپیوندید و از اینکه یک شغل جذاب و کمی راحت بدست آوردهاید لذت ببرید.
محل کار نزدیک منزل
بعد از گرفتن مدرک مربیگری، قبل از اینکه وارد بازار کار شوید باید به همان کانون اصناف و رانندگان مراجعه کنید، همان کانونی که در آن دوره دیده بودید! کانون اصناف و رانندگان با توجه به محل سکونت شما یک آموزشگاه را مشخص میکند و شما را با معرفینامه به آن آموزشگاه میفرستد.اما این جا هم لازم است با وجود تمام آموزشهایی که دیدهاید، ۵ جلسه همراه با یک مربی قدیمی در خیابانها رانندگی کنید تا به قول معروف چم و خم کار دست تان بیاید.
حتما ماشین بخرید
هرکاری ابزار و وسیله مخصوص خودش را نیاز دارد، برای مربی آموزش رانندگی شدن هم به یک ماشین احتیاج دارید. اگر ماشین خودتان برای این کار مناسب است با اضافه کردن کلاچ و ترمز اضافه به آن میتوانید کارتان را شروع کنید ؛ البته این نکته را فراموش نکنید که از این به بعد خرج و مخارج این ماشین جدید بیشتر از ماشین قبلی است.
اگر کمی در خیابان به ماشینهایی که تابلوی آموزش رانندگی دارند دقت کنید میبینید که برای آموزش رانندگی معمولا از پراید استفاده میکنند. اما بین این همه پراید، تک و توک پیکان هم دیده میشود.
البته اگر توانایی خرید ماشین را ندارید، میتوانید روی ماشینهای آموزشگاه هم کار کنید، اما خیلی وقتها در پایان ماه وقتی حساب و کتاب میکنید میبینید که این کار خیلی هم به صرفتان نبوده و بهتر است کار را از ابتدا با ماشین شخصی خودتان شروع کنید. اگر دنبال پیشرفت در کار و سود بیشتر هستید، حتما ماشین را خودتان بخرید. حتی ماشینی لیزینگ هم در این زمینه به شما کمک میکند. البته حتما شرایط پرداختی را انتخاب کنید که کمترین سود را دارد و بازپرداخت آن چند ماهه است نه بیشتر.
هزینههای جانبی
بعد از تهیه ماشین که ابزار اصلی کار است، همانطور که گفتیم باید آن را دو پداله کنید. این کار معمولا بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان هزینه دارد. علاوه بر این از آنجایی که ماشین شما برای آموزش رانندگی استفاده میشود و مقدار ترمزهایی که با آن میگیرید از ماشینهای عادی بیشتر است، باید هر سه ماه یکبار دیسک و صفحه عوض کنید؛ که این هم بسته به مدل و نوع ماشین چیزی حدود ۲۰۰هزار تومان آب میخورد. به جز این باید حواستان به لنت و ترمز هم باشد که هرماه حدودا ۶۰ هزار تومان برای شما هزینه دارد.
کار بیشتر درآمد بیشتر!
کار کردن به عنوان یک مربی پردرآمد و موفق در هر رشتهای، بیش از همه به مهارت و وقتی که در آن کار صرف میکنید بستگی دارد. مثلا اگر قرار است به عنوان مربی آموزش رانندگی مشغول به کار شوید هم میتوانید روزی ۵ تا شاگرد داشته باشید، یا اینکه به سه تا شاگرد در هفته اکتفا کنید.
این مساله به خودتان بستگی دارد.از آنجایی که قیمت هر جلسه یک و نیم تا دوساعته آموزش ۲۰ هزار تومان است، و از این مبلغ با احتساب پورسانت آموزشگاه ۱۳ هزارتومان نصیب شما میشود، میتوانید نتیجه بگیرید که با کار بیشتر قطعا درآمد بیشتری هم داشته باشید.
مزیتی به نام آموزش خصوصی
در تمامی کارهایی که به آموزش ربط پیدا میکنند معمولا یک شیوه درآمدزایی بهتر هم وجود دارد که به آن آموزش خصوصی میگویند. آموزش رانندگی هم جزو آن دسته مشاغلی است که کلاسهای خصوصیاش متقاضیان زیادی دارد. عرف هزینهای که برای این کلاسها میتوانید در نظر بگیرید بین ۴۵ تا ۵۰ هزار تومان است.
البته مربیانی هستند که با سابقه بیشتر و دست فرمان بهتر بیشتر از این هم دستمزد جلسات خصوصی شان را میگیرند. درباره آموزش خصوصی یک نکته جذاب وجود دارد اینکه نیاز نیست هیچ پورسانتی هم به آموزشگاه بدهید چون خارج از ساعت کار در آموزشگاه، در حال آموزش دادن هستید.
با یک حساب سر انگشتی اگر شما به این شیوه کار کنید و هر روز ۳ شاگرد خصوصی داشته باشید، (با احتساب ۲۵ روز کاری، روزی سه شاگرد با مبلغ هر ساعت ۴۰هزار تومان) ماهی تقریبا سه میلیون تومان درآمد خواهید داشت که مبلغ کمی نیست و در کنار حقوق اصلیتان میتواند خیلی مفید واقع شود.
- آموزش رانندگی هم مثل خیلی از کارهای دیگر مشکلات خاص خودش را دارد
آگاهانه کار کنید
هر کاری مشکلات خاص خودش را دارد، برای اینکه با چشم باز وارد این کار شوید حتما باید از مشکلات آن هم با خبر باشید. مربیان رانندگی بیشتر وقتها از ساعتی بودن حقوق و کم بودن آن، نداشتن بیمه، بالابودن احتمال تصادف توسط هنرجوها و عدم پوشش مناسب بیمه خودرو توسط شرکتهای بیمهگر ناله میکنند.
به اینها مشکلاتی مثل زانو درد و دیسک کمر، بالابودن هزینه بنزین و تعمیر ماشین را هم اضافه کنید و با یک حساب و کتاب به این نتیجه برسید که برای این کار ساخته شدهاید یا نه! در ضمن فراموش نکنید که این جا هرچقدر هم که کیفیت آموزش و سابقه کاری شما بیشتر باشد، میزان حقوقتان اضافه نمیشود چون همه بر اساس تعرفه یک حقوق ثابت دریافت میکنند.
“نگران نباشید، ورشکست نمیشوید” این نکته یکی از مزیتهای این کار است اینکه شما در این کار ورشکست نمیشوید. در نهایت زمانیکه از کار خسته شدید میتوانید آن را کنار بگذارید. ماشین شما که همان سرمایه اصلیتان بوده هنوز زیر پایتان است و حتی اگر پسانداز خوبی هم نداشته باشید عملا چیز زیادی از دست ندادهاید و در مدتی که کار کردهاید هم توانستهاید پسانداز خوبی برای خودتان داشته باشید. - یک مربی خوب چه ویژگیهایی دارد
مربی رانندگی باید ویژگیهای خاصی داشته باشد تا به عنوان یک مربی ماهر شناخته شود. ویژگیهایی که وقتی کنار هم قرار میگیرند باعث رضایت شاگردهای قبلی و در نهایت تبلیغ کار شما میشود و همه را برای حضور در کلاسهای شما راغب میکند.
مسئله اول اعتماد به نفس است، اگر اعتماد به نفس شما پایین باشد، نمیتوانید به درستی کسی را آموزش دهید. تسلط شما به رانندگی صحیح و قوانین و تابلوهایی که در خیابانها وجود دارد باعث میشود هنرجو وقتی با شما پشت فرمان مینشیند احساس بهتری پیدا میکند و باورش این میشود که شما به بهترین شکل ممکن میتوانید به او آموزش دهید.
مسئله مهم دیگر همان آرامش و تمدد اعصابی است که اول مصاحبه از آن صحبت کردیم. آرامش در رانندگی بسیار مهم است و وقتی بیشتر اهمیت پیدا میکند که پای آموزش به میان بیاید. اگر در بین رانندگی حس شوخ طبعی داشته باشید و استرس را از شاگردتان دور کنید، به عنوان بهترین مربی در ذهن و یادش خواهید ماند.
به نقل از مجله سرنخ ( همشهری )