استارتاپ چه نقشی در دنیای کسب و کار دارد؟
استارتاپها محصولاتی با رویکردی خلاقانه برای حل نیازها و خواستهها هستند. این کسب و کارها باید با سرعت بالایی رشد کنند، در واقع تنها شاخصه مهم در راه اندازی استارتاپ این است که برای رشد سریع طراحی میشوند. موارد دیگری که این روزها به عنوان ویژگیهای این نوع از کارآفرینی ذکر میشود چندان واقعی و جدی نیستند. پس اگر این بار کسی از شما پرسید که استارتاپ چیست به او درباره خلاقیت حتما توضیح دهید.
رشد در راه اندازی استارتاپ به چه معنا است؟
شاید بپرسید، همه کسب و کارها به دنبال رشد سریع هستند. پس چرا رشد سریع تنها ویژگی متمایز استارتاپ به شمار میرود؟ در پاسخ باید گفت که رابطه تقاضا و محصول سرعت متفاوتی در کسب و کارهای این سبکی دارد. در حقیقت، مخاطب در این نوع از کارآفرینی، بخش عمدهای از مخاطبان و مشتریان هستند که در بخشبندیهای متفاوت نیاز و خواستهای دارند که با پیشنهاد کالا و خدمت جدید، با رویکردی تازه و به شکلی متنوع، مشکلاتشان حل خواهد شد. از این رو، گستردگی مشتریان و رفع نیازی عمومی به شیوهای خاص و تازه است که باعث میشود در صورت موفقیت، سرعت رشد به شدت بالا باشد.
ساختار کسب و کار به چه شکل تعیین می شود؟
استارتاپها ساختار سازمانی به شکل عام و سنتی ندارند. مهم نیست که در نقشه سازمانی مشخص شود که این مجموعه کاری تازه تاسیس، دارای ساختاری افقی یا عمودی است. در واقع، ساختار و معماری بدنه، بسیار آزاد و شبکهای اداره میشود. هدف از راهاندازی استارتاپها یکی از موارد زیر است:
- تولید و عرضه محصولی که قبلا در بازار وجود نداشته است با استفاده از کانالهای تازه
- عرضه محصولاتی که قبلا وجود داشته است با ارزشی افزون بر گذشته
- ایجاد ویژگی جدیدی به محصول موجود در بازار و عرضه آن
- ایجاد بازارهای جدید برای محصولی که قبلا وجود داشته است
عدم امنیت و اطمینان در این حوزه چه اثراتی دارد؟
خلاقیت، فرایندی پرخطر است و عوامل داخلی و خارجی مختلفی در شکلگیری و موفقیت استارتاپها نقش دارند. از آنجایی که بیشتر استارتاپها، بر اساس تقاضای موجود در بازار، مدل کسب و کار خود را طراحی نمیکنند، بقا در بلند مدت برایشان کمی دشوار میشود. خلاقیت نقطه تمایز استارتاپ و کسب و کارهای کوچک در نظر گرفته میشود.
تفاوت کسب و کارهای کوچک و راه اندازی استارتاپ چیست ؟
استارتاپها بر خلاف سایر انواع کسب و کارهای کوچک، داری مدلهای کسب و کار سنتی و قدیمی نیستند. مدلهای کسب و کار در این حوزه، رویکردهای تازهای برای طراحی فرایندهای مختلف کاری دارند و درگیر تشریفات اضافی نیستند. محصولی که استارتاپها معرفی میکنند هم هنوز در ابتدای راه است و چرخه محصول آنها در آغاز عمر خود قرار دارد.
خلاقیت کلید اصلی تمایز میان استارتاپها و سایر کسب و کارهای تازه کار و کوچک است. لازم به ذکر است که استارتاپها تعداد کارکنان زیادی ندارند و رقم تعداد کارکنان معمولا به زیر ۱۰۰ میرسد اما این تنها شاخصه آنها نیست و هر کسب و کاری که تعداد نیروهای اندکی داشته باشد، استارتاپ به شمار نمیرود. استارتاپها بعد از گذشت مدت زمانی در حدود بیش از ۵ سال، دیگر استارتاپ به شمار نمیروند و اگر معاملات درآمد کسب و کار از ۵۰ میلیون دلار بیشتر شود، دیگر حکم استارتاپ را نخواهد داشت. با آگاهی از این که راه اندازی استارتاپ چیست خیلی راحتتر میتوان بازار و دنیای کسب و کار را شناخت.
منبع: